Två deeptech-bolag om "green premium"-debatten: "Måste vara bättre"

Går det att ta mer betalt bara för att produkten har lägre klimatpåverkan? Grön premie var en het snackis på Impact Loops entreprenörs- och investerarmeetup i Kista på fredagen. <br><br>Malin Alpsten och James Campion som grundat bolagen Bright Day Graphene respektive Terasi är inne på lite olika spår.
.png)
Två bolag med olika affärsidéer men med det gemensamt att de verkar inom djup teknologi – så går det att beskriva Bright Day Graphene och Terasi.
Det förstnämnda sysslar med materialet grafen – som man kan använda till allt från batterier till gummidäck. Det rekommenderas dock inte att man äter det, berättade bolagets vd Malin Alpsten skämtsamt – när hon intervjuades av Impact Loops chefredaktör Camilla Bergman på Impact Loops fullsatta entreprenörs- och investerarmeetup på fredagen.
Lite allvarligare blev det när hon ombads kommentera den heta potatisen "green premium". Sedan Bill Gates för ett par veckor sedan i en egenskriven artikel menade att tiden då man kunde ta mer betalt för något bara för att det är klimatsmart är förbi, har åsikterna gått isär bland tyckarna. Sviker han klimafrågan – eller står han för ett rimligt perspektivskifte?
Malin Alpsten, vars bolag erbjuder just ett grönare alternativ till kunderna, berättade att hon kan hålla med Bill Gates om att det inte går att ta betalt för en grön premie.
"När vi grundade Bright Day Graphene, som är ett grönare material, var vi väldigt medvetna om att om vi ska få industrin att byta så måste det vara bättre – men också konkurrenskraftigt. Det är kärnan i allt, en av de viktigaste poängerna. Man kan inte bara erbjuda något som är lite grönare utan att samtidigt minst matcha prestandan", sa hon.
Med konkurrenskraftigt menar hon pris. Är materialet bättre än de andra som finns på marknaden kan det vara lite dyrare, sa Malin Alpsten.
"Då blir den gröna aspekten mer en bonus. Så behöver man tänka. Jag tror att det är svårt att bygga något som bara har den gröna aspekten."
Kina-perspektiv från drönar-vd:n
För James Campion, vd på bolaget Terasi och den andra entreprenören att intervjuas av Camilla Bergman, är perspektivet ett annat.
Hans bolag jobbar inte med grön premium överhuvudtaget, eftersom deras affärsidé bygger på noder som kan ordna blixtsnabb uppkoppling i tuffa miljöer – bland annat genom montage på drönare. Vissa har kallat dem en konkurrent till Elon Musks satellitbolag Starlink.
Han skulle hellre se en annan form av premie än den gröna.
"Jag tänker på 'Europa-premie' eller 'Sverige-premie' – att man lägger ett värde i vilket land något kommer ifrån. Det kan vara ett bra argument. I dag är det många som bygger drönare med kinesiska komponenter och material. Det kommer att kosta om vi ska göra samma sak i Europa, och då måste folk vara beredda på det", sa James Campion.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups


























