AI Bob vill förändra byggbranschen – men hittar beslutsmodet utanför Sverige
Svenska AI Bob vill med sin AI städa upp i byggbranschens kravlistor – och samtidigt kapa både byggfel och utsläpp. Men när grundaren Petter Wallberg letar kunder hamnar fokus ofta utomlands.<br><br>"Om vi som innovationsbolag måste gå utanför Sverige tidigt för att överleva, då tycker jag att något är lite trasigt", säger han till Impact Loop.
.png)
AI Bob är ett AI-bolag – grundat förra året – med sin "sweet spot" i projekteringen. Av byggen alltså. Fokus ligger på en av byggprojektens mest svårfångade delar: kraven som ligger utspridda i handlingar.
De är ett av de allt fler bolag som dyker upp inom nischen contech, som Impact Loop har tittat närmare på här.
Branschen kämpar med digitaliseringen
Men att komma in med en AI i en byggbransch som fortfarande är i stadiet "digitalisering" har sina utmaningar, berättade bolagets medgrundare Petter Wallberg när han gästade Impact Loops meetup på temat "det byggda rummet" i förra veckan.
För när AI Bob tidigt börjat leta marknad handlar det alltså inte bara om teknik – utan om var det finns kunder som är beredda att faktiskt fatta beslut och driva förändring i sitt arbetssätt, berättar han.
"Det som är mest spännande för oss är att hitta bolag som är mer entreprenörsdrivna", säger han till Impact Loop.
I den jakten blir Sverige snabbt för trångt, menar han. Intresset är större från europeiska aktörer där de redan har flera kunder – som nederländska fastighetsutvecklaren Artikel22.
I byggbranschen upplever han att processerna sitter hårt, vilket sätter käppar i hjulen för innovation.
"Har man dessutom en kultur av att inte ändra processer, och ska börja ändra just den kulturen, då är det utmanande."
Sverige borde kunna göra mer
Det är något som det borde gå att ändra på – eftersom förutsättningarna egentligen finns här, menar han.
"Vi har fantastiska AI-bolag, och vi har fantastiska bolag i byggbranschen. Det är ju ett unikum att vi lyckas med det i lilla Sverige. Frågan är hur vi kan jobba med det här tillsammans. Om vi som innovationsbolag måste gå utanför Sverige tidigt för att överleva, då tycker jag att något är lite trasigt", säger Petter Wallberg till Impact Loop.
För att slippa att startups och byggaktörer kliver in i samarbeten med helt olika förväntningar, vill Petter Wallberg se något så enkelt som en tydlig "innovationskarta".
"Man behöver förstå varandras incitament. Det skulle kunna vara en pdf”, säger Petter Wallberg.
I grunden handlar det om tempo och beslutsförmåga, menar han.
"Många startups kommer från techbranschen, som från början är byggd för att vara i ständig förändring. Den kulturen har vi med oss. Vi kör “retro” (retrospective, reds anm) varannan vecka på hur vi jobbar och hur vi kan bli bättre", säger han och fortsätter:
"I byggbranschen gör man saker på projektnivå, och ett projekt kan ta fyra till sex år. Då blir det fyra-sex års iteration, kontra två veckor. Klart att det blir en kulturkrock."
Ska ta in mer riskkapital
Nu laddar bolaget för nästa steg i finansieringen. Bolaget gjorde senast – i början av 2025 – en pre-seed-runda där de tog in 2 miljoner euro, cirka 23 miljoner kronor, ledd av brittiska Capital T. Nästa steg blir en seedrunda som de drar igång jobbet med i början av nästa år.
"Vi är ett VC-case och kommer fortsätta vara det. Vi tar in riskkapital, men också smart kapital. Det betyder att det måste finnas en tydlig global strategi och snabbhet. Vi vill verkligen linjera oss med personer som har samma vision – och den är mer global", säger Petter Wallberg.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups




























