Toppduon lämnar stora mobilitetshubben: "Blandade känslor"
Mobilityxlab – Göteborgs hubb för samarbeten mellan fordonsjättar och startups – gör om i toppen. Två ledande företrädare lämnar.
.png)
Den göteborgska mobilitetssatsningen Mobilityxlab – som sedan starten 2017 har jobbat med att försöka koppla ihop fordons- och techjättar med startups – tappar nu sina högsta chefer.
Det handlar om verksamhetschefen Katarina Brud och programansvariga Sanna Moore som båda lämnar hubben som är baserad på Lindholmen Science Park.
"Det är en transformativ tid för hela mobilitetssektorn. Mobilityxlab går in i en ny fas, och jag lämnar med blandade känslor. Jag har jobbat med entreprenörer i 30 år och jag tycker fortfarande att det är så häftigt – nu ska jag försöka våga själv. Det är rätt tajming", säger Sanna Moore, som lämnar Mobilityxlab efter knappt fem år, till Impact Loop.
Hon kommer nu att fortsätta jobba med innovation – i eget konsultbolag.
"Jag tror att jag kan bidra på ett nytt sätt. Jag brukar bli kallad en väldigt driven person, och jag vill använda den energin till att få saker att hända."
Du har bakgrund inom livsmedel också – kommer du att ge dig in i foodtech nu?
"Det vågar jag inte svara på exakt, men någonstans har jag 22 år i livsmedelsbranschen med mig, och det tar jag med in i nästa steg."
Katarina Brud – som lämnar den 1 januari nästa år – kommer däremot att fortsätta på Lindholmen Science Park, men ska driva ett nytt projekt kopplat till försvar och innovation. Hon blir dock kvar i en rådgivande roll hos Mobilityxlab.
"Jag är redo att göra vad jag kan för att skydda det som ligger oss varmt om hjärtat: vår frihet, vår livsstil och vår demokrati", skriver hon i ett inlägg på Linkedin (Impact Loops översättning).
Hennes ersättare på Mobilityxlab, Viktoria Fagerfjäll, hämtas inifrån organisationen, där hon varit innovationschef. Victoria Fagerfjäll kliver fram i en tid av förändring om man ska tro Sanna Moore – som samtidigt passar på att skicka en liten känga till marknaden.
"Mobilityxlab kommer att gå vidare i en ny form, leta efter nya partners och nya områden. Det kommer gå alldeles utmärkt. Men jag tycker också att Göteborgsbolagen inom automotive – de stora aktörerna här – behöver steppa upp."
Sviker de, menar du?
"Nej, men jag tycker inte att vi är klara bara för att alla har blivit duktiga på egen innovation. Risken är att det blir silos", säger Sanna Moore.
Mobilityxlab bygger på en finansieringsmix där offentliga projektmedel från regionen kombineras med industripartners bidrag – både som kontanta pengar och som arbetstid.
Själva kärnan är ett sex månader långt program i två "batcher" per år, där partnerbolagen presenterar sina behov och utvalda startups matchas in för att snabbt komma till "proof of concept" och piloter.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups


























