"Impact-pappan" ynglar av sig – vattenrenaren fyller kassan för att skala upp
Stig Lundbäck är pappan till tekniker som används av heta impact-bolag som Corpower Ocean och Cascade Drives.<br><br>Men hans tredje uppfinning, Surfcleaner, har det varit ganska tyst om.<br><br>Nu tar bolaget, vars teknik samlar in och separerar olja – och drivs av hans dotter Christina Lundbäck – in en bryggrunda och förbereder sig för att skala upp.

Surfcleaner startade redan 1994 och affärsidén bygger på en teknik som rensar bort olja och annat skräp från vattenytor. Den funkar lite som hjärtat i kroppen – där hårdvaran använder en liknande pumpande rörelse för att skilja på vatten och föroreningar.
Christina Lundbäck, ordförande för och vice vd på Surfcleaner, valde att sätta fart på bolaget igen 2018 efter att det legat vilande.
"När pappa uppfann det här 1994 var det inte så många som brydde sig om miljön på det sättet som man gör idag. Det cirkulära var inte heller en het potatis", säger Christina Lundbäck till Impact Loop.
Hon fortsätter:
"Jag jobbade tillsammans med honom i två år innan han gick bort 2017. Då kände jag att jag måste driva det vidare."
Grundtekniken, kallad DAPP (dynamic adaptive piston pump), uppfanns av alltså av Christina Lundbäcks pappa Stig Lundbäck – som även ligger bakom andra uppfinningar som används av impact-bolag som Corpower Ocean och Cascade Drives.
Surfcleaners teknologi skiljer sig från konventionella metoder genom att kombinera tre funktioner i ett enda system: insamling, separation och utskjutning av föroreningar. Tekniken kan hantera allt från oljeföroreningar till plastpartiklar i industriella miljöer som har någon typ av ansamling av vätskor.
"Det finns ingen annan som erbjuder alla dessa funktioner i samma produkt", säger Johnny Sajland, som varit vd på bolaget sedan 2023 och har bakgrund inom industrin, med roller på bland annat Alfa Laval.
Sedan nystarten 2018 har Surfcleaner gått från att fokusera på produktutveckling till att nu stå redo för en större kommersialisering. Företaget har redan flera system installerade i sina fem målsegment: raffinaderier, kraftgenerering, metallprocesser, gruvnäring och hamnar.
"2025 kommer att bli vårt stora år. Vi har haft en bra början på 2025 med ett starkt första kvartal och april. Vår kommersiella pipeline har aldrig varit så omfattande som nu", säger Johnny Sajland.
Totalt har fler än hundra system installerats globalt, med kunder som Preem, Exxon Mobil och Taiwan Power.
Lägre värdering än under "gröna boomen"
Nu har bolaget tagit in nytt kapital, en så kallad brygga på 10 miljoner kronor som ska räcka till dess att de ror i land en större kapitalrunda.
Värderingen blev betydligt lägre (16,3 miljoner kronor enligt uppgifter hos Bolagsverket) än bolagets senaste större nyemission från 2021, då de tog in 48,6 miljoner kronor till en värdering på cirka 250 miljoner kronor.
"2021 var en tid med exceptionellt höga värderingar överallt – vi kallar det för 'the green boom'. Det var skyhöga värderingar för alla gröna bolag", säger Christina Lundbäck och tillägger:
"I och med att det var en intern runda riktad till befintliga ägare hade värderingen mindre betydelse än 2021.”
Surfcleaner har använt pengarna som kom då för att utveckla sin produkt och testa den i krävande miljöer, berättar Christina Lundbäck.
"Vi har testat nya applikationer, bland annat i gruvor som är en tuff miljö, och anpassat vår teknik för att fungera i olika sammanhang. Under covid-perioden kunde vi inte besöka kunder, vilket gjorde att vi fokuserade på att utveckla och förbättra produkten. Nu är vi i en helt annan fas – vi vet att vår teknik fungerar och nu ska vi ut och kommersialisera den."
I dag är ägarna huvudsakligen privata småägare och family offices, inklusive Christina Lundbäck och familjen som äger cirka 20 procent. Bland tidigare investerare från rundan 2021 finns Axwell från Swedish House Mafia, Walter & Johanna AB (drivet av Marcus och Karin Bodin från Polarbröd), samt PC Rettig & Co Impact. Även de anställda är engagerade i bolaget.
"Över 90 procent av våra anställda är delägare, vilket visar deras tro på företaget", säger Johnny Sajland.
Målet är att bli ett miljardbolag, men också bygga ett bolag som kan bli en del av en lång svensk tradition.
"Vår teknologi påminner om den resan dagens stora bolag har gjort, som SKF, Atlas Copco och Alfa Laval. Vi kopplar ihop en ny mekanisk produkt med modern mjukvara, och vår dröm är att vi ska bygga något som Sverige kan exportera och som kan vara till nytta för alla".
Hur ska ni ta er dit?
"Vår största utmaning är att vi har en unik teknologi. På många sätt är det en mirakellösning eftersom vi löser så många problem med ett enda system, men ingenting säljer sig självt. Vi måste få ut budskapet, och för det behöver vi kapital", säger Johnny Sajland.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups