Fika med bokaktuella Johanna Flood som vill få oss att sluta shoppa: "Jag är stoiker"
Varje vecka tar vi en fredagsfika med en aktuell person i branschen. Den här veckan dricker vi en eko-kaffe med Johanna Flood, tidigare storbolagschef som hoppade av för att förkovra sig i hållbarhetsfrågan. <br><br>Nu är hon ute och vill sälja en ny bok om att vi inte ska konsumera – hur går det ihop?
.png)
I dag är du hållbarhetskonsult i eget bolag, hur gick resan dit till?
"Jag började som journalist på Sveriges Radio och Falu Kuriren. Efter det gick jag över till att jobba med kommunikation på länsstyrelsen i Dalarna med hållbar utveckling. Därifrån tog jag klivet in i industrin, först till ABB och sedan till Hitachi Energy, där jag som global miljöchef byggde upp miljö- och hållbarhetsarbetet"
Vad var det som gjorde att du lämnade storbolagen?
"Jag ville göra något annat och startade eget och fick mycket tid att tänka. När jag började kolla mer på fakta och forskning insåg jag att jag till viss del hade lurat mig själv att tro på något som inte riktigt höll. Då sa jag upp mig, startade eget och började skriva – ganska frustrerat – om allt det där."
Vad kom du fram till när du började fördjupa dig?
"Jag hittade ingen övertygande forskning som visade att man kan ha fortsatt tillväxt och samtidigt minska materialanvändningen. Tittar man bakåt har materialanvändningen globalt mer än tredubblats sedan 1970, och tittar man framåt kommer den att öka ännu mer. Den ökade materialanvändningen driver ungefär 60 procent utsläppen. Då blir det ganska tydligt att själva materialen är problemet, inte bara hur effektivt vi producerar".
Din nya bok handlar om överkonsumtion – hur blev det ditt "huvudspår"?
"Jag är kvinna, medelålders, medelklass, och insåg att det är människorna runt mig jag har störst chans att påverka. Vad gör de? De shoppar. Vi shoppar. Vi shoppar för att vi tror att vi ska få bättre liv – istället för att skapa bättre liv åt oss själva. När jag jobbade mindre och började skriva en bok om att inte konsumera kände jag plötsligt att jag inte kunde konsumera som jag gjorde innan, och då kom nästa fråga: vad fyller jag livet med istället för prylar?"
Vad handlar din bok om, rent konkret?
"Det är en blandning av filosofi, forskning och väldigt vardagliga exempel på hur vi shoppar för att fylla känslomässiga hål. Jag är väldigt inspirerad av de inre hållbarhetsmålen, att vi måste förändra inifrån först. Boken innehåller fakta, intervjuer med experter, illustrationer och serie-strippar. Den ska vara lite som en godispåse – men med lite bittra karameller som man kanske vill undvika men ändå måste ta."
Man kan tycka att inre hållbarhetsmål låter flummigt – hur bemöter du det?
"Jag skriver mycket om stoicismen i boken och jag tycker att stoikerna är väldigt oflummiga. Det är extremt konkret, nästan lite "bitchslap-tänk": hur kan du bry dig så mycket om pengar, men inte om vad du gör med ditt liv? Hur kan du bry dig mer om vad andra tänker om dig än om hur du själv tänker? För mig handlar inre hållbarhet om väldigt praktiska skills: kritiskt tänkande, att se sina egna mönster, tåla tristess och att våga ifrågasätta varför man egentligen köper det man köper."
Du vill sälja en bok men inte att vi ska konsumera – hur går det ihop?
"Haha, jag brukar säga att boken är det sista köp man kommer att göra".
Hur ser du på att släppa en sådan här bok just nu, när det också finns en backlash mot klimat- och impactfrågor?
"Jag ser både backlash och framsteg samtidigt. I de branscher jag jobbar med fortsätter klimatfrågorna att styra mycket av investeringarna, särskilt där klimatrisken är uppenbar.”
Har du några konkreta mål för boken – eller för din egen resa framåt?
"Alltså, jag är stoiker. Jag hoppas ingenting. Hopp är ju att lägga något utanför min kontroll. Jag har inga mål och inget hopp på det sättet. Jag har tryckt tusen böcker, och jag tänker köra på så mycket jag orkar, så länge det är kul. Sen får vi se hur långt det når."
Det här är en fredagsfika – vad tar du då?
"Jag väljer ekologiskt kaffe med havremjölk. Inte mandelmjölk, det är en vatten- och biologisk mångfalds-bov."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups




























