Ny digital modell hjälper modeföretag att skänka returer till behövande
De minskar klädsvinnet och hjälper samtidigt behövande. Nu lanserar den idéburna organisationen Räddningsmissionen en digital returlösning riktad mot de stora modeföretagen.<br><br>"Varje plagg som omfördelas ökar spårbarheten, skapar lokala jobb och minskar klimatpåverkan", säger projektledaren Emelie Heilmann Agervi.

Varje år förstörs stora mängder osålda kläder – produkter som aldrig nått butikshyllorna eller som returnerats av konsumenter. Samtidigt finns det familjer i ekonomisk utsatthet som saknar kläder. Nu vill organisationen Räddningsmissionen komma åt problemet med en ny lösning.
I maj öppnades deras sociala-klädbutik i Göteborg. Nu lanserar de en digital lösning som ska göra det enklare för modeföretagen att skänka kläder som inte gått att sälja, till butiken.
I den nya lösningen, som tagits fram i samarbete med Inretrn, kan företagen själva välja vilka returer de inte vill ta tillbaka och istället skicka dem direkt till Klädrätt. Ofta handlar det om varor som har ett lågt värde, som antingen reats eller inte sålt bra. På så sätt kan de både spara pengar och bidra till ett mer hållbart och cirkulärt system.
"Konsumenten sätter på returetiketten precis som vanligt och istället för att plagget skickas tillbaka går det till oss istället", berättar Emelie Heilmann Agervi, projektledare för Klädrätt för Impact Loop.
Sedan butiken i Göteborg öppnade har över 5 000 kunder handlat hos Klädrätt, och 6 ton kläder har fått nya ägare.
Söker pilotföretag
Idag samarbetar de redan med varumärken som Didriksons, Nudie Jeans, Nilson Group och Ellos. Men nu söker de pilotföretag som vill testa den nya digitala returlösningen.
"Vi söker fler företag inom retail och e-handel som vill förvandla returer till resurser, bevara textilen i Sverige och göra skillnad på riktigt. Varje plagg som omfördelas ökar spårbarheten, skapar lokala jobb och minskar klimatpåverkan", säger Emelie Heilmann Agervi.
I butiken säljs kläderna till kraftigt rabatterade priser till medlemmar, och verksamheten fungerar också som en mötesplats och arbetsintegrerande insats.
Förutom en effektivare logistiklösning tror Emelie Heilmann Agervi att den nya modellen också kan bidra till ett mer varierat utbud av kläder och storlekar. Tidigare har de ofta fått in stora partier av samma plagg – ibland i en färg som inte sålt så bra.
"Vår ambition är att det ska finnas ett varierat utbud i butiken", säger hon. "Det är viktigt, inte minst för barnen. Om många har likadana kläder syns det snabbt var de kommer ifrån, och det kan kännas stigmatiserande."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups




























