Svenska doldisen kuppar in sig på taxi-marknaden – satsar på samåkning
Mer betalt till chaufförerna och möjlighet att samåka. Det erbjuder svenska utmanaren Hack rides som i det tysta förbereder storlansering, kan Impact Loop avslöja.
"Kul att du mår bra! Vet du vad mer som är bra? Den här tjänsten!"
Jag har precis hoppat in i en Uber när taxi-chauffören sträcker fram ett visitkort. ”Hack rides” står det på kortet och jag blir förvirrad: Är jag inte i en Uber-bil?
Jo, men nu kommer en ny, svensk taxi-app som vill utmana den amerikanska jätten, berättar min chaufför entusiastiskt. Under namnet Hack rides förbereder man nu en storlansering och håller i det tysta på att rekrytera chaufförer.
“Vi chaufförer får behålla 95 procent av intäkterna, vilket är mycket mer än hos andra. Hos Bolt får man behålla 77 procent och hos Uber 75 procent”, berättar min chaufför, som vill vara anonym.
Satsar på samåkning
Varför skriver då Impact Loop om detta? Jo, utöver mer betalt till chaufförerna kommer Hack rides att satsa på samåkning, vilket innebär mindre utsläpp än om alla kunder åker i egen bil. Det bygger dock på att en taxiresa verkligen ersätts av två resor, och inte på att fler börjar åka taxi för att tjänsten finns.
“Entreprenörerna bakom bolaget har lyssnat på oss chaufförer. Det är vi som sett att samåkning är något kunderna efterfrågat, och så har de utvecklat den produkten”, säger min chaufför.
Även här får chaufförerna mer betalt samtidigt som kunden får ett lägre pris.
“Om till exempel två personer accepterar samåkning så sänks priset med 40 procent för dem. Men eftersom 60 procent av priset är kvar, och två gånger 60 är 120, så blir det en bättre affär. Vi förare får behålla de där extra 20 procenten.”
Hack rides har ännu inte slagit på stora trumman, även om tjänsten är uppe och går att boka resor i. I slutet av september ska en reklamkampanj rullas ut på stan, enligt min chaufför. Han är en av de som hjälper till med att dela ut visitkort till både taxikunder och till andra chaufförer.
“När jag berättade att vi förare får 95 procent av arvodet sa en gubbe: ‘Ro hit hela högen!’”
Planen: få med sig förarna
Bakom tjänsten ligger entreprenören Björn Engdahl, lite av en doldis som dock byggt flera framgångsrika appar, bland annat Boka tvättid.
“Jag åkte taxi som alla andra och eftersom jag gjort appar tidigare så förhörde jag mig om hur intäktsfördelningen såg ut och hur mycket som gick till chauffören", berättar han över telefon.
Han insåg att även om chaufförerna gillade enkelheten med Uber och Bolt så var de missnöjda med att få behålla så lite.
I stället borde man tänka som Klarna eller App Store som tar en liten avgift.
“Vår ambition har hela tiden varit att få med oss förarna, medan de andra apparna är helt inriktade på att få med sig kunderna som åker. Men får vi ett förtroende hos förarna och ger dem ett bra verktyg så är halva slaget vunnet”, säger han och fortsätter:
”Vi försöker inte vara Moder Teresa här utan vi ser förstås en affärsmöjlighet, men vi fokuserar på förarna.”
"Känns lite stressigt"
Två år senare har responsen, enligt Björn Engdahl, varit enorm. 800 chaufförer har registrerat sig. Nu saknas bara kunderna till dem, som väntas komma vid den större lanseringen om några veckor.
“Det känns lite stressigt”, medger Björn Engdahl.
Idag omsätter taximarknaden i Sverige 19-20 miljarder, berättar han. Bara Stockholm rullar 7,5 miljarder kronor, varav app-taxi står för 3,5 miljarder av dem.
Men det är också en bransch som tampas med hållbarhetsproblem på grund av utsläppen från bilarna.
Hur tänker du kring det? Att driva en taxiapp måste väl ändå sägas vara dåligt för miljön, även om ni erbjuder samåkning?
“En person som bor i storstan låter sin bil stå 95 procent av tiden. Det tycker jag är värre än att åka taxi och särskilt om man samåker. Sen har ungefär 20 procent av våra chaufförer elbilar och de flesta av de andra är hybridbilar. "
Hur vet du vad de har för bilar?
”Vi har alla bilar registrerade. Bränsle är så dyrt idag så därför har de hybrid- och elbilar.”
Är de andra aktörerna oroliga?
“Bolt har varit och förhört sig om oss. Så någonstans är de nog oroliga. När Bolt kom in i Sverige så tog de också fem procent i kostnader och tog direkt en stor del av marknaden. Sen började de höja.”
Kan välja sin favoritförare
Största investeraren i Hack rides är Claes Bohman, grundare av nätverket Bohmans nätverk, som jobbar med chefsrekryteringar. Han har en personlig historia till varför han har investerat.
“På 80-talet jobbade jag på Levi’s och gick på Operakällaren fem dagar i veckan. På vägen hem gick man där i snön på Skeppsbron, det var kallt och eländigt. Jag blev plågad av den reglerade taximarknaden och åkte svart-taxi istället. Till slut fick jag flytta till Östermalm bara för att ha närmare hem. Så när jag hörde talas om den här idén började jag tänka på den här tiden och såg behovet.”
Uber är ändå ett multinationellt bolag som omsätter miljarder, hur ska ni lyckas mot dem?
“Vi gör förarna lyckliga. De blir ambassadörer. Utöver samåkning kan man också som kund välja sin favoritförare. Det blir som när dina föräldrar ringde efter taxi, då kanske de ringde Helge som alltid kom. Det är den idén egentligen.”
Tillbaka till min egen taxiresa så verkar strategin att börja med chaufförerna fungera, i alla fall om jag utgår från min chaufför.
”Jag säger så här: när Hack når ut och folk kommer att börja använda det på allvar, så kommer jag bara att använda Hack”, säger han.
Varför är du så engagerad?
“För att jag tycker att det är så j-kla rätt! Så slipper jag stå och demonstrera på Centralstationen en gång om året mot de låga ersättningarna.”
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups