Sy om – och sälj! Så kan nya ödeslagen bli en guldgruva för impact-bolagen
Det nya producentansvaret för textil och skor ritar om spelplanen för hur våra kläder ska tas om hand – och kan innebära stora affärsmöjligheter för impact-bolag.<br> <br>Impact Loop har pratat med två aktörer om hur de kan bli stora vinnare när lagen är på plats.
.png)
Snart blir producentansvaret för textil och skor skarpt i hela EU – och därmed också i Sverige. För första gången slås det fast att den som sätter kläder och skor på marknaden också ska ta ansvar för vad som händer när konsumenten är färdig med dem.
I Impact Loops längre guide till den nya lagen – som finns att läsa här – pekar Naturvårdsverket ut en tydlig riktningen: återanvändning och återtillverkning ska gå först, medan fiber-till-fiber-återvinning kommer längre ned i det som kallas avfallshierarkin.
Det går att hävda att detta kommer bli en huvudvärk för tillverkande bolag i modeindustrin. Men i andra änden av värdekedjan finns bolag som redan nu jobbar utifrån vad som komma skall – och som både har hittat en ny affär och som kan hjälpa modeföretagen.
Ett av dem heter Ninyes.
Det finska bolaget (som även verkar i Sverige) hjälper modevarumärken att bygga upp egna second hand-flöden – genom en "resale-as-a-service"-lösning där Ninyes sköter inbyte av plagg från kunder, kvalitetssortering, lager, prissättning, logistik och en second hand-shop som kan bakas in i varumärkets egen webbutik med nya och begagnade plagg i samma varukorg.
"Ingen kände till att producentansvaret är på väg"
Bolagets chef för Norden och Benelux-länderna, Therese Lyander, menar att kunskapen om producentansvaret bland hennes potentiella kunder just nu är varierande.
"Jag satt i en panel om second hand nyligen där nästan ingen kände till att producentansvaret är på väg. Nu börjar fler faktiskt förstå hur viktigt det är. Varumärken behöver förändra hur man sätter produkter på marknaden. Det kräver en helt annan designstrategi", säger hon till Impact Loop.
Hennes eget bolag växer och kommer att nå en rekordomsättning på cirka 10 miljoner kronor i år. Och hon tror att lagen kommer att ge en ytterligare skjuts.
"Vi ser ett växande behov kopplat till producentansvaret. En stor utmaning i dag är att allt läggs på hög: samples, returer, overstock. Många varumärken har inget system för det här. Tidigare har man ofta skrivit av det eller sålt ut det på någon outlet", säger Therese Lyander.
De nya organisationerna ska inte gå med vinst
En del i producentansvaret är bildandet av producentansvarsorganisationer. En knivig grej med dem är enligt Therese Lyander att de ska vara non profit, samtidigt som de ska ta hand om allt textilt avfall där det finns pengar att tjäna.
Det hon syftar på är att organisationerna bara får ta ut avgifter som täcker kostnaderna för att hantera avfallet – de ska inte gå med vinst. Då finns det heller inga incitament att lägga tid och pengar på att bygga upp avancerade system för sortering, lagning och återförsäljning.
"I det flödet kommer det också att hamna plagg och skor som kan säljas igen, antingen direkt eller med en lagning. Där har vi redan etablerat ett system – både som samarbetspartner till organisationerna och till varumärkena. De kommer att behöva betala avgifter kopplade till producentansvaret, men de avgifterna kan bli lägre om de har lösningar som vår på plats", säger Therese Lyander.
En kritik mot second hand-marknaden, som bubblat upp till ytan under den gånga "reaveckan" black week, är att den kan trigga konsumtionen av nya produkter och inte gör särskilt stor nytta om den inte ersätter nyproduktionen.
Therese Lyander, vars affärsidé bygger på ett stort inflöde av kläder, menar att frågan är komplex.
"Vi är absolut beroende av att det säljs nya plagg och därför samarbetar vi endast med kvalitetsvarumärken för att uppmuntra till ansvarsfulla nyköp. Men vårt fokus just nu är den enorma potential som redan finns i människors garderober. Konsumenter rensar ofta för att rättfärdiga nya köp – där kommer en del av kontroversen kring second hand. Men vårt fokus är att stänga loopen", säger hon.
Vill bli "pusselbit" hos storbolag
Några som tar en annan väg än Ninyes – och satsar på att bygga in återbruk direkt i nya plagg – är Beskow von Post, grundat av biologen och designern Caroline von Post.
Där handlar det inte om att sälja vidare hela plagg som second hand, utan om att ta emot använda arbetskläder från stora kunder, plocka isär dem och skära ut nya komponenter (som kragar och fickor) och sälja tillbaka dem som en återbrukad råvara med digitalt produktpass och spårbarhet.
Målet är en typ av upcycling – på industriell skala.
"Jag ser producentansvaret som jätteviktigt och som någonting som är väldigt bra för oss. Vi har en lösning, vi är en del av svaret på producentansvaret, särskilt om man vill ligga högt upp i avfallshierarkin", säger Caroline von Post.
Skulle de rent av kunna landa ett stort offtake-avtal på grund av producentansvaret? Caroline von Post är inte främmande för möjligheten.
"Tänk att vi är en pusselbit i ett stort industriföretags produktion av arbetskläder: vi tar emot deras använda plagg, går igenom dem och ser vilka delar vi kan återanvända", säger hon.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups




























