Hans klimatbolag gick i konkurs efter EU-sväng – nu startar han om: "Kan skapa stor impact"
Tidigare i år avslöjade Impact Loop att klimatdata-bolaget The Climate Action Agency ansökt om konkurs.<br><br>Nu kan Impact Loop berätta att grundaren Petter Palander har köpt tillbaka konkursboet – för att köra vidare med en smalare organisation och en ny affärsmodell.
.png)
The Climate Action Agency drog igång 2022 som en byrå med fokus på att hjälpa bolag med klimatrapporteringen genom konsultande. Tidigare i år svängde bolaget om och lanserade plattformen Aimabel, som bland annat skulle hjälpa företag att generera grundtexter till CSRD-rapporter.
Men när EU-kommissionen tidigare i år presenterade det så kallade Omnibus-förslaget – där tröskelvärdena höjs för vilka bolag som omfattas av rapporteringskraven – tappade The Climate Action Agency en stor kund och tvingades till konkursansökan.
Nu har grundaren och ägaren Petter Palander lyckats köpa tillbaka verksamheten ur konkursboet, kan Impact Loop berätta.
"Mitt mål hela tiden var att kunna fortsätta verksamheten i någon form av ny regi. Det började med att vi fick sätta upp ett nytt bolag, eller egentligen starta upp ett gammalt vilande, och lägga ett bud för att köpa den gamla verksamheten. Glädjande nog fick jag möjligheten att köpa konkursboet, och jag gick in med privata medel för att göra det", säger han till Impact Loop och lägger till att han vill hålla för sig själv hur mycket han fick hosta upp.
Kunder hänger med
En av de första frågorna i processen var om kunderna ens ville följa med – och det har några av dem gjort.
"Det har nog varit det mest glädjande – att vi haft fortsatt förtroende genom hela processen. Det ska man inte ta för givet när ett bolag gått i konkurs", säger Petter Palander.
Med sig har han två av de sex tidigare anställda, Karolin Wanner som är hållbarhetschef och affärsutvecklaren Camilla Sahlin.
De första fakturorna är redan skickade, berättar Petter Palander.
"Vi har en liten bas av kunder som följt med och som täcker oss tre. Samtidigt har vi gjort om prismodellen till mer löpande intäkter via abonnemang. En av utmaningarna tidigare var att intäkterna var väldigt mycket från månad till månad. Nu är majoriteten återkommande intäkter, med en mindre rörlig del ovanpå."
Varumärket Aimabel lever vidare – och de har ansökt om att byta namn på hela bolaget till det. Men inriktningen smalnas av.
"Strategin framåt är att fokusera tydligare på transport- och e-handelslogistik. Tidigare var vi väldigt breda. Nu går vi tillbaka till kärnan och fokuserar mer renodlat på klimatet och transporternas utsläpp", säger Petter Palander.
Aimabel bygger vidare på den AI-baserade motor för klimatberäkningar som företaget tidigare utvecklat för transportsektorn – och han är inte orolig att på nytt drabbas av de förändrade reglerna för klimatrapportering som uppkommit via Omnibus.
"Konsumentinriktade bolag har fortfarande ett starkt incitament att visa att de tar klimatfrågan på allvar, även om många B2B-aktörer har skalat tillbaka. Vårt fokus kommer fortfarande att vara aktörer som har hållbarhetsfrågan i sitt DNA", säger Petter Palander.
Stor impact trots försiktig satsning
Petter Palander – som alltid haft som filosofi att inte ta in något riskkapital utan själv kontrollera bolaget – kommer vara försiktig i omstarten och siktar på att växa organiskt.
Men kan man göra stor impact om man är liten?
"Vi kan skapa stor impact med en liten organisation genom att göra nyckelinsatser. Om vi jobbar nära ett par bolag i en specifik vertikal kan det sätta press på resten av marknaden. Vi såg redan med vår kund Early Bird att vi kunde bidra till mer ambitiösa klimatmål som gett ringar på vattnet. Den filosofin håller fortfarande", säger han.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups




























