Tareq Taylor-effekt gör att soltaksbolaget lyfter i tuffa marknadsläget
Högre räntor och sviktande lönsamhet har bromsat solcellsutbyggnaden. Men soltaksbolaget Roofit Solar växer – och har fått en oväntad skjuts av kändisparet Tareq Taylor och Sofa Ståhl.

Högre räntor och låga elpriser har slagit hårt mot solcellsbranschen de senaste åren. Men mitt i nedgången finns aktörer som går mot strömmen. Vår systersajt Energy Loop har tidigare skrivit om Åre-baserade Sunna Group, som trots branschkrisen tagit in nytt kapital för att växa.
Ett annat bolag som trotsat utvecklingen är Roofit Solar. Det estniska företaget, med verksamhet i Sverige, arbetar inte med traditionella solcellspaneler utan med integrerade soltak – en nisch som vuxit även när marknaden i övrigt har bromsat in.
"Visst märker man att marknaden har haft det tufft. Men vi har lyckats flyga lite under radarn och kunnat växa", säger Niklas Grönberg, Sverigeansvarig på Roofit Solar.
Solceller boomade för ett antal år sedan
Enligt Niklas Grönberg går det till och med bättre för bolaget nu än under solcellsboomen för ett par år sedan.
"Vi har gjort en del förändringar i hur vi jobbar och hur vi attackerar marknaden. Jag kan inte gå in på exakta siffror, men resultatmässigt ligger vi runt 200 procent upp jämfört med tidigare, och på sålda kilowatt är vi uppe på ungefär 247 procent. Och året är inte slut än."
I Sverige är han ensam anställd, men bolaget har verksamhet i hela norra Europa.
"Här i Sverige har vi ett stort nätverk av samarbetspartners – plåtslagare och takläggare i hela landet. Totalt finns omkring 100 personer som kan installera våra lösningar."
Kocken Tareq Taylor och träningsprofilen Sofia Ståhl använde Roofit Solars integrerade soltak när de byggde sitt hus i Stockholms skärgård – ett bygge som visades i Kanal 5. Resultatet blev en tydlig försäljningseffekt.
"När avsnittet sändes ringde många och berättade att de pausat och spolat tillbaka för att titta på taket. De zoomade in på våra lådor och ringde mig direkt: 'Det här vill vi ha.' Det har verkligen gett stor effekt."
Roofit Solars kunder är ofta personer som värderar design och estetik, uppger Niklas Grönberg.
"Taket är husets krona, och man vill att det ska se bra ut. Då är man villig att investera extra för en integrerad och snygg lösning."
Hittills har bolaget bara haft ett svart alternativ. Men efter många förfrågningar, samt en ny teknik som tilltåter fler färger, blir kulörutbudet nu bredare.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups





























.jpg)