Trots kritik och ilska – de här begagnatjättarna fortsätter sälja Shein-kläder

Allt fler begagnatbolag väljer att bojkotta kläder från kinesiska Shein – men inte alla. <br><br>Hos H&M-ägda Sellpy finns fortsatt hundratusentals plagg från fast fashion-jätten att köpa.<br><br>"Vårt fokus är fortsatt att hålla varor i cirkulation", skriver bolaget till Impact Loop.
.png)
Efter Impact Loops granskning i januari i år, som kunde visa att begagnatsajterna Sellpy – som ägs av bland annat H&M – och Schibsted-ägda Plick hade tusentals plagg från kinesiska fast fashion-jätten Shein ute till försäljning, har flera andra aktörer valt att stoppa dem helt.
Erikshjälpen och Röda Korset har infört egna förbud, samtidigt som kemikalielarm och kritik från både politik och bransch mot Shein har skruvats upp under året.
Redan i den första granskningen kunde Impact Loop berätta att aktörer som lyxbegagnat-butiken Vestiaire Collective och den svenska barnklädsaktören Inimini valt att helt sluta ta emot Shein-plagg.
Sellpy däremot satte inte stopp och hänvisade till sitt cirkularitetsfokus medan Plick tryckte på att de inte vill ta ställning mot enskilda varumärken – utan framför allt vill stoppa "dropshipping" av nyproducerade lågprisplagg.
Fortsätter säljas på nätet
Varken Sellpy eller Plick har ändrat strategi sedan dess. Det blir tydligt när Impact Loop återvänder till begagnatsajterna.
När vi söker på ordet "Shein" hos Sellpy listas "141 000+" träffar, och det är enbart under kategorin kvinna. Det är omkring 20 000 fler träffar än när vi granskade sajten i januari. Samtidigt säger bolaget självt att andelen Shein-varor minskat.
"Vårt fokus är fortsatt att hålla varor i cirkulation så länge som möjligt genom att sälja vidare de varor vi tror vi kan sälja för minst 50 kronor. Utifrån tillgång och efterfrågan justerar vi därför sedan löpande vilka varor vi lägger ut till försäljning. Sedan i våras har därför andelen varor från Shein som väljs ut till försäljning minskat", skriver Andrea Maricic, PR-chef på Sellpy, i ett mejl till Impact Loop.
När vi frågar om det finns statistik att ta del av svarar hon att bolaget inte vill dela några exakta siffror.
Även Plick fortsätter sälja kläder från Shein som tidigare – bekräftar vd:n Jimmy Heibert för Impact Loop.
I januari kallade han Sheins nyproduktion för "skit" men försvarade att plaggen säljs vidare som second hand, med argumentet att plagg som redan är producerade bör användas fler gånger i stället för att slängas – en hållning han står fast vid.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups



























