Konkurs, avveckling och ny teknik: har Rerobe hittat receptet för lönsam second hand?
Second hand-marknaden växer snabbt och aktörerna blir fler men än så länge uteblir lönsamheten för de flesta. Efter sex år i branschen tror Rerobe att de hittat receptet på svarta siffror.<br><br>"Små butiker, i bra lägen, stöttade av bra teknik", säger Vendela Ragnarsson, medgrundare av Rerobe. <br>

Second hand-bolaget Rerobe har haft ett händelserikt år och under hösten har de gjort flera stora drag på kort tid: förvärv, butiksexpansion, ny e-handel och uppdaterad app.
Men året inleddes i moll med att de fick köpa tillbaka sin verksamhet från konkursboet.
Det gamla Rerobe-bolaget försattes i konkurs på grund av att de inte kunde möta Skatteverkets krav på avbetalningstakt för skatteskulder som uppstod under pandemin.
Det här året har därför handlat mycket om att komma på fötterna och betala av en del skulder som togs över från konkursboet.
"För vår del är vi väldigt tacksamma och glada om vi kan stänga det här året på breakeven. Det ser ut att bli så, men det är fortfarande en och en halv månad kvar", säger Vendela Ragnarsson.
"Vi har hittat ett recept som fungerar"
I början av oktober förvärvade Rerobe influencern, Nina Campionis second hand-butik, Ninas Nuggets, som ligger i Mood-gallerian i Stockholm. De lanserade även en pop-up butik i Linköping på 200 kvadratmeter. En satsning som däremot blev kortlivad.
"Tyvärr visade den sig inte vara lönsam, så den har vi valt att avveckla", säger hon.
Butiken låg i ett köpcenter och var betydligt större än deras normala butiker, vilket gav fel kostnadsbild och för svagt kundflöde. Deras modell fungerar bäst i små, kvartersnära lägen med rätt trafik och har har visat sig ge en hög andel återkommande säljare och kunder.
"Vi har gjort det här i nästan sex år och hittat ett recept som faktiskt fungerar. Små butiker, i bra lägen som är stöttade av bra teknik", säger Vendela Ragnarsson.
Nu blir det inte några fler fysiska butiker på ett tag, istället ska de satsa på sina digitala kanaler. Just kombinationen med fysiska butiker och e-handel är stark, menar hon.
Nästa år är planen att utveckla deras app, Ribbn, så att det även går att handla via den. Idag är det den som är den digitala ryggraden i affären där säljarna kan lämna in kläder digitalt först.
Man fotar plaggen hemma i appen, får ett pris- och "ja/nej"-besked från butiken, och tar sedan med de godkända plaggen till butiken. I bakgrunden plockar bildteknik upp information så att varorna redan är registrerade när de kommer in, vilket sparar tid för personalen. När något säljs får säljaren en notis och kan ta ut pengarna direkt via automatiska utbetalningar i appen.
"Just nu säljer vi absolut bäst i butik men nästa år tror jag att det kommer bli en högre andel online."
Konkurrensen hårdnar
Second hand-marknaden har vuxit stort sedan 2019 vilket även inneburit fler aktörer och en hårdare konkurrens. Vendela Ragnarsson tror att det även kommer att innebära att fler stora retailers inte kommer nöja sig med att se fristående aktörer ta marginalen på begagnat, utan att de själva vill gå in och äga sina egna second hand-verksamheter.
För Rerobes del ser hon möjligheter främst via systerbolaget Ribbn, som kan göra det enklare för de stora kedjorna att driva second hand, snarare än att Rerobe-butikerna samarbetar med kedjorna.
Är begagnat bra eller dåligt?
Impact Loop har tidigare granskat hur stor klimatnyttan med second hand faktiskt är. En återkommande invändning är att det blivit så enkelt att köpa kläder på impuls att det driver på konsumtionen. Vendela Ragnarsson avfärdar idén att begagnat skulle "göda" nykonsumtion i Rerobes kundgrupp.
De som handlar hos dem är ofta personer som hade kunnat köpa nytt, men väljer begagnat för att det är ett smartare köp, enligt Vendela Ragnarsson. För henne handlar nyckeln i stället om att få fler plagg i omlopp – först när utbudet är tillräckligt och prisbilden tydlig ersätter second hand nyköp.
"Jag tror att det är väldigt viktigt att försöka få folk att uppvärdera synen på kläder i form av att man faktiskt kan tjäna pengar på det man säljer och inte bara tänka att second hand handlar om att donera sina kläder."
När säljarna förstår att de kan få några hundralappar, till och med tusenlappar extra, om de rensar garderoben så görs det oftare och fler plagg kommer tillbaka in i systemet.
"Till slut handlar det om en enkel sak, om du kan du spara pengar på att köpa något som är nästan som nytt – varför skulle du då köpa det nytt?"
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups













.jpg)















