Matjättarna ska halvera matsvinnet – Ica en bra bit från målet

Erik Hayling, Klippster, Karin Amnå, Ica och Fredrik Andershed, Deligate. Foto: pressbilder.

Matsvinnet är en stor miljöbov – och aldrig slänger vi så mycket mat som under julen.<br><br>Matjättarna jobbar alla för att minimera maten som slängs, men resultatet är blandat, visar Impact Loops genomgång.<br><br>Medan en aktör redan halverat svinnet innan 2025 års slut, får en annan svårt att klara målet.<br><br>

Redaktör och reporter

Som Impact Loop många gånger rapporterat så är matsvinnet än rejäl klimatbov. Som exempel: enligt EU-kommissionen är koldioxidutsläppen kopplat till det ungefär sex procent av unionens total.

Och enligt Livsmedelsverket slänger svenskarna mer mat under julen än andra tider på året.

Det finns många impact-bolag som försöker lösa frågan – här är en lista på några – och storspelarna inom dagligvaruhandeln i Sverige har högt ställda mål när det kommer att minska sitt eget bidrag till matsvinnet.

Axfood, med butikskedjorna Willys och Hemköp, mäter matsvinn som andel av detaljhandelsomsättningen – alltså hur stor del av försäljningen i kronor som blir svinn.

Utifrån resultatet 2015 på 1,7 procent av omsättningen satte de upp målet att halvera matsvinnet i butik till 2025. Det målet nådde de i princip redan 2024, när matsvinnet hade pressats ned till 0,9 procent av omsättningen.

Coop å sin sida har målet att matsvinnet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen 2025. Impact Loop har frågat hur det går men Coop har avböjt att svara. Coop hälsar via sin pressekreterare Linn Hultén att de kommer att presentera utfallet i hållbarhetsrapporten som publiceras först nästa år.

Ica-koncernen gick 2019 ut med att matsvinnet skulle halveras (från 2016) till 2025. Men de mäter på ett annat sätt och utgår från vikt istället för pengar.

I den senaste delårsrapporten framgår att Ica sannolikt missar målet. Svinnet har minskat med 33 procent mot 2016. 1,17 procent av maten (räknat i vikt) slängs i dag, jämfört med 1,65 procent 2016.

Karin Amnå, som är chef för hållbar utveckling på Ica i Sverige, bekräftar att det ser mörkt ut när det kommer till att nå målet innan året är slut.

"Jag kan inte berätta exakt hur det kommer att falla ut, men läser man den senaste tertialredovisningen går det att se att vi kommer att ha det tufft att nå målet. Men vi har inte stängt målet än", säger hon till Impact Loop.

Varför ser ni inte ut att lyckas nå upp till ert eget mål?

"Det får vi återkomma kring när vi analyserat klart utfallet för målåret".

Är det ett misslyckande att ni ser ut att missa målet?

"Nej, det skulle jag inte säga. Vi har kommit så pass långt. Vi har en väldigt fin utveckling nu på sista tiden, även om vi inte är i mål. Det skapar väldigt många bra förutsättningar för arbetet framåt."

Det finns globala mål men inga regulatoriska krav för matsvinn ännu – även om EU jobbar på det – och Karin Amnå beskriver deras mål som "helt frivilligt". Och hon är nöjd med vad bolaget trots allt uppnått sedan 2019.

"På Ica har vi identifierat att det här är ett område där vi verkligen har en påverkan, därför har vi valt ett så pass ambitiöst mål. Bara att ha påbörjat och gjort den resa vi gjort är otroligt stort och ett viktigt steg i rätt riktning", säger hon.

Mycket av arbetet man gör mot svinn handlar om att registrera, berättar Karin Amnå.

"Annars vet man inte vad man har, och kan inte sätta in mer proaktiva åtgärder.”

Vad gör ni konkret?

"Det handlar om allt från att ändra inköpsmönster till att titta på samarbeten och arbetssätt i butik, sänka priser och ha kontakt med välgörenhetsorganisationer."

En del Ica-butiker köper tjänster av impact-bolag – som Deligate och Klippster – men inte alla. Enligt Karin Amnå beror det på att det är svårt att hitta en modell som passar alla.

"Vi tänker så här: både och. Det kan se lite olika ut från butik till butik – vi verkar ju i hela vårt avlånga land. Det finns ingen modell som passar alla, utan butikerna får arbeta utifrån vad som funkar lokalt", säger hon.

Någon ny målsättning för matsvinnet finns inte på plats ännu.

"Det håller vi på att titta på om vi ska göra framåt. Det finns inget beslut taget än."

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om:

Fler artiklar: