Impact-profilen

Cirkularitetsprofilens känga till regeringen: “Saknar politiskt ledarskap”

Foto: Pressbild.

Elin Bergman, som kallats för “the Circular Economy Queen of Sweden”, är operativ chef på cirkulära nätverket Cradlenet och medgrundare till plattformen Nordic Circular Hotspot. Hon är också veckans impact-profil.

Reporter

Vad gör Cradlenet?
“Cradlenet ett av världens äldsta nätverk för cirkulär ekonomi. Vi har tre delar som vi jobbar med. Det ena är att vi jobbar för att accelerera övergången till en cirkulär ekonomi genom ett företagsnätverk främst – så att aktörerna både kan lära och göra affärer med varandra. Vi delar också kunskap om cirkulär ekonomi genom olika nyheter kring vad som händer i resten av världen. Sedan är den tredje delen vår opinionsbildning där vi försöker kommunicera mot beslutsfattarna.”

Hur kom du in på cirkularitet?
“Jag kom i kontakt med cirkulär ekonomi genom att jag seglar. Jag var och tittade på en föreläsning på Cradlenet med Ellen MacArthur som slagit världsrekord i att segla jorden runt på egen hand. Och hon pratade om cirkulär ekonomi där hon använde sin båt som en metafor för världen, med begränsningar på resurser som mat och vatten. Det var en så bra liknelse och det slog an en sträng i mig. Jag har själv funderat på de sakerna och kände direkt att Cradlenet var något jag behövde engagera mig i.”

Vad har ni på gång just nu?
Vi arbetar med det vi gjort länge och det är att berätta om fördelarna med en cirkulär ekonomi. Det är verkligen fart i näringslivet. Vi får in medlemmar hela tiden och är uppe i 145 just nu. Vi fick också lite politisk medvind när den förra regeringen klubbade igenom en handlingsplan på området. Men det verkar som att den har glömts bort av den nya regeringen. Så nu får vi börja om från början igen.” 

Vad är ditt största huvudbry just nu?
“Det är just det att det inte finns någon förståelse eller fart inom politiken. Vårt största huvudbry är att vi saknar politiskt ledarskap. Det är så märkligt. Partierna borde egentligen slåss om vem som är mest ambitiös när det är ett så stort tryck i näringslivet. Det är tur att EU finns och driver på den svenska regeringen. På EU-nivå händer det saker med direktiv som tvingar företag att redovisa om bland annat klimatpåverkan och cirkularitet. Jag är helt förälskad i EU just nu.”

Vad har ni åstadkommit ett år från i dag?
“Vi släpper en rapport varannat år som kallas för ‘Circular Economy Outlook’ där vi tittar på hur långt vi kommit med den cirkulära omställningen i näringslivet. Nu ska vi titta på hur Sverige ligger till i relation till andra nordiska länder och det tycker jag blir spännade att se. Om vi ligger efter kan det förhoppningsvis fungera som en murbräcka för att sätta frågan högt på dagordningen igen.”

Många associerar nog cirkulärt till återvinning eller återbruk och det är inte korrekt

När tror du att den cirkulära affärsmodellen är lika vanlig som den linjära?
“Allt var i stort sätt cirkulärt för 100 år sedan. Om det tog 50 år att förstöra allt borde det ta 50 år att gå tillbaka. Men jag hoppas att det ska gå snabbare än så. Vi vill att Sverige ska ha samma mål som Finland som är att basera hela sin ekonomi på cirkulära principer till 2035. Så jag hoppas att vi ska fatta att det inte finns några alternativ. Tar vi slut på naturresurserna har vi ingen framtid.”

Bolag pratar ofta om återvinning och återbruk numera – är alla överens om vad cirkularitet är?
“Många associerar nog cirkulärt till återvinning eller återbruk och det är inte korrekt. Återvinning är det sista man ska göra även om det är en viktig del. Det finns så många saker man ska jobba med innan. Den viktigaste grejen man ska göra när man ska ställa om är att designa saker rätt från början för att det är där man kan minska det mesta av sin klimatpåverkan."

"En annan aspekt som är viktig är att se om en tjänst eller produkt behövs överhuvudtaget. Allt som görs behöver inte finnas. Våga vägra köpa något om du inte behöver det. Och våga vägra sälja det. Accus, som är en av våra medlemmar som säljer skyltar, gör alltid så att de besöker sina kunder och tar reda på om de verkligen behöver det antal skyltar de beställt. Sedan kan de sälja färre produkter än vad beställningen låg på från början för att de inte tycker att det behövs.”

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.