Han blir ny kommersiell chef på Ljusgårda – ska leta nya affärer bortom sallad

Karl Johan Tärbe. Foto: pressbilder.

Ljusgårda har nu börjat sälja sin sallad under livsmedelsjätten Axfoods varumärke Garant. Samtidigt tar vertikalodlaren in Karl Johan Tärbe, med en bakgrund inom bioteknik, som ny kommersiell chef.<br><br>"Målet är att få ut produkterna så brett som möjligt och samtidigt utvärdera om det finns fler spår", säger han till Impact Loop.

Redaktör och reporter

Ljusgårda har under de senaste åren blivit ett av Sveriges mest omtalade bolag inom vertikalodling. Dels för de ambitiösa planerna – men också på grund av de ekonomiska utmaningarna bolaget gått igenom.

Tidigare i år berättade vd Andreas Wilhelmsson för Impact Loop om de 125 miljoner bolaget tagit in till sänkt värdering och om omsvängningen av strategin.

Den innebär att bolaget ska gå från att sälja sin sallad under eget namn till att teckna avtal med dagligvarubolag – som då kan sälja Ljusgårdas sallad under egna varumärken.

Nu har ett första exempel på den nya strategin visat sig i praktiken. Ljusgårdas sallad säljs från och med nu under Axfoods varumärke Garant. Samtidigt kliver Karl Johan Tärbe in i ledningsgruppen i samband med att han axlar rollen som bolagets nya kommersiella chef (CCO).

Sallad och odling är ett nytt område för honom. Hans yrkesbakgrund finns bland annat inom bioteknik och på företaget Novozymes i Köpenhamn.

"Jag har arbetat brett med det kommersiella – att bygga partnerskap kring teknologier som kan användas inom bland annat kosmetik, mat och pharma med fokus på grön teknik", säger han till Impact Loop.

Är din roll ny på bolaget?

"Det har funnits en liknande profil på plats tidigare, men mitt uppdrag är att ta ett tydligare grepp om den kommersiella affären: både den befintliga salladsverksamheten där det finns potential att växa, och att utforska vad tekniken skulle kunna användas till i ett bredare perspektiv", säger Karl Johan Tärbe.

Exakt vad bolagets teknik kan tänkas användas till vill han inte precisera.

"Användningsområdet odling är väldokumenterat – mitt mandat är att se vad mer man kan göra, utan att det nödvändigtvis handlar om att lämna det ena spåret för det andra".

Samtidigt menar han att bolagets upplägg med sådant som Garant-samarbetet är ett av spåren framåt.

"Just nu är jag ute i butiker och lyssnar", säger Karl Johan Tärbe.

Ljusgårda har dragits med stora förluster. Det senaste bokslutet för 2024 visar ett minus på 77 miljoner kronor. Karl Johan Tärbe ser Ljusgårda som ett bolag inom en nisch som haft och har utmaningar – och som påminner om andra han jobbat inom.

"Jag tycker egentligen inte att branschen skiljer sig så mycket från andra tekniktunga industrier som också krävt mycket kapital. Det har varit tuffare på kapitalsidan de senaste ett till två åren, men den underliggande tekniken är en no-brainer", säger han och fortsätter:

"Tekniken är en sak – finansmarknaden är en annan. I vissa perioder är kapital billigare, i andra är lönsamhetskraven hårdare. Det är inte specifikt för Ljusgårda – så ser det ut för alla bolag."

Hur ska du jobba för att vända på det?

"Målet är att få ut produkterna så brett som möjligt och samtidigt utvärdera om det finns fler spår vid sidan av salladen. Garant-spåret är ett, men utifrån min bakgrund finns det sannolikt fler vägar att utforska över tid. Men salladsaffären är basen."

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: