Impact-profilen

Pia Qvarnström vill förändra bilden av växtbaserat – gör uppköp och tar in kapital

Pia Qvarnström. Foto: Pressbild

Veckans impact-profil är Pia Qvarnström, grundare och vd på Swedish Temptations som ger ut växtbaserade produkter under varumärket Bärta. Och nu händer det grejer i Bärta, avslöjar hon för Impact Loop.

Reporter

Vad gör Bärta?
Vi gör ekologiska produkter på svenska ärter som vi groddar och förädlar för planet-nyttiga smakupplevelser.”

Vad gör ni för impact?
“Vi har en jättestor potential att minska klimatpåverkan med många ton koldioxid. Vår påverkan är ungefär 0,5 koldioxidekvivalenter per kilo jämfört med andra köttsubstitut som ligger på 3 och nötkött som ligger på 26. Vi har också en positiv påverkan genom att vi bidrar till ett mer ekologiskt jordbruk. Dessutom är vi med och förändrar bilden av vad den här typen av produkter kan vara genom att erbjuda alternativ som har höga näringsinnehåll.”

Vad har ni på gång just nu?
“Vi har nyemission på gång där vi ska ta in kapital genom en konvertibel. Det jobbar jag mest med. I samband med det har vi också tecknat en avsiktsförklaring om att förvärva A2O som säljer tempeh. Det är en tuff marknad just nu men det pågår samtidigt en spännande process med konsolidering där vi känner att vi kan vara en samlande part med egen produktionskapacitet och bra distributionskanaler.”

Vad är ditt största huvudbry just nu?
“Allt som måste hinnas med. Vi är små och det är alltid tufft att konkurrera på en marknad där andra aktörer omsätter miljarder och har många hundra anställda. Det är en ständig utmaning.”

Hur har ni påverkats av det ekonomiska läget?
“Vi har högre kostnader från alla leverantörer och så har riskkapitalet blivit mer försiktigt. Det är svårt att få in kapital, speciellt större summor, vilket gör det svårt att investera i marknad och maskiner. Det har också gjort att vi behövt tänka till kring våra kostnader som vi lyckats minska med 26 procent.”

Vad har ni åstadkommit ett år från i dag?
“Då har vi köpt upp A2O och tagit över produktionen och distributionen av deras produkter. Vi producerar förhoppningsvis åt ytterligare en eller två företag genom att vi antingen att vi köpt upp dem eller ingått i samarbeten. Och så ska vi sälja våra produkter till två utländska aktörer.”

Vad är inte impact enligt dig?
“Det är när man blåser upp helt irrelevanta siffror som något positivt. Som när vissa bolag skriver ‘50 procent mindre koldioxidutsläpp i förpackningen’. När man har en produkt som släpper ut en massa koldioxid spelar förpackningssiffran ingen roll i sammanhanget.”

LÄS MER: Niklas Wallsargård: Kan inte nog understryka vikten av att hitta rätt kapital

LÄS MER: Nebe Almayahi: "Impact behöver inte alltid vara storslaget"

Namn: Pia Qvarnström

Bolag: Swedish Temptations (Bärta)

Roll: Grundare och vd

Nettoomsättning 2022: 4,2 miljoner kronor

Resultat 2022: -9,6 miljoner kronor

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.