Klimatdata-bolaget slår omsättningsrekord för femte året i rad – växer när konkurrenter kraschar
I en tid när många bolag inom klimatrapportering har det tufft står Miljögiraff starkt. Bolaget, som säljer livscykelanalyser och klimatrapportering, växte till 21 miljoner i omsättning 2025 – och har varit lönsamt varje år sedan 2020. <br><br>"Grejen är att vi är bra på det vi gör, vi är tydliga", säger vd Maja Jakobsson.<br>
.png)
De företag som vill hjälpa andra företag med klimatarapportering går igenom omvälvande tider. När EU i sitt nya Omnibus-paket bestämde att undanta de mindre företagen i reglerna för klimatrapportering (CSRD) har det slagit hårt mot vissa klimatdatabolag i form av förlorade kunder.
Daniel Gadd, vd på storspelaren Position Green, spådde nyligen en rejäl minskning av marknaden och tidigare i höstas gick en annat klimatdatabolag – The Climate Action Agency – i konkurs till följd av förändringarna.
"Jag skulle säga att Omnibus varit en stor del av utmaningen och problematiken. Det drog undan mattan för oss. Vi tappade en stor kund", sa deras vd Petter Palander till Impact Loop då.
Göteborgsbolaget frodas
Men alla kämpar inte med näbbar och klor. I Göteborg finns ett gäng som verkar inom den här nischen – och som växer så det knakar. De heter Miljögiraff och slog 2025 nettoomsättningsrekord för femte året i rad. 21 miljoner är kanske inga unicorn-siffror men tillväxten är tydlig. 2020 var samma siffra 5,7 miljoner. Dessutom har bolaget varit lönsamt varje år sedan dess. Senast skrevs vinsten till cirka 1,3 miljoner kronor (EBITDA).
Maja Jakobsson är vd och driver bolaget med sin make Marcus Wendin.
"Vi startade Miljögiraff när vi var ungdomar, för 25 år sedan. Marcus var livscykelanalytiker, anställd på Volvo, och kände att 'det ger ingenting'. Han hade en stark vision om att kombinera analys med insiktsarbete", säger Maja Jakobsson till Impact Loop.
Bolaget har utvecklat en mjukvara och säljer hjälp med klimatrapportering som en tjänst. Men den stora grejen är livscykelanalys – en metod för att räkna ut en produkts eller tjänsts totala miljöpåverkan genom hela dess liv. De säljer även utbildningar och material som gör att kunden kan "onboarda" sin egen personal i livscykelanalys.
Nyckeln till att det går så bra är enligt Maja Jakobsson att de löpande pratar om verkliga behov och om att bidra till hållbarhet med kunderna. Då brukar affären komma till slut, berättar Maja Jakobsson. Men mycket har förändrats på ett kvarts sekel.
"Nu tänker folk att det ska gå fort, vara enkelt och skalbart, och allt ska passa in i det datadrivna samhället. Det är bra, vi kan det, men vi är ett syftesdrivet företag. Vi försöker hela tiden kombinera analysen med syftet", säger hon.
Så ni bojkottar AI?
"Jag tror att det blir så här: finsnickrade analyser kan vi inte hålla på med längre, det kommer att effektiviseras. Men det kan inte vara så att ett digitalt system pratar med ett annat digitalt system, vi vill att det ska bli insikter hos riktigamänniskor som kan förändra och förbättra något."
Och Miljögiraff har siktet inställt på att fortsätta växa. Men inte med externt kapital utan med hjälp av att anställa "strategiska mer erfarna säljare" och fler analytiker.
"Grejen är att vi är bra på det vi gör, vi är tydliga. Att hålla fast vid det och leverera trevliga, tydliga leveranser, det är vårt bästa sälj", säger Maja Jakobsson och nämner att biomaterialbolaget Papershell är en kund sedan länge.
Och Maja Jakobsson känner ingen oro för att samtiden ska jobba emot hennes typ av bolag.
"I dag har jag suttit och funderat på Trump och på mig själv och på att EU backar sin omställning, men jag känner inte att det är det som ska styra, och jag tänker inte ge mig – nu satsar vi oss ur det här", säger hon.
Och så var det detta med namnet.
Vad är egentligen en Miljögiraff?
"Det var Marcus som fick för sig namnet; det finns något som kallas nonviolent communication (NVC) – eller giraffspråket – är en kommunikationsmetod utvecklad av Marshall Rosenberg. Den bygger på empati, tydlighet och ansvarstagande, och syftar till att skapa förståelse och samarbete i stället för konflikt och polarisering. Giraffen är det landlevande djur som har störst hjärta och vi pratar mycket om det. Vi jobbar med empati som verktyg både internt och externt. I början tyckte jag att namnet var så töntigt men nu känns det bra."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups





























