Avslöjar: Juicejätten säljer plastmuggar trots förbud – ingen kontroll på två år

Trots att engångsartiklar med mer än 15 procent plast varit förbjudna i snart två år fortsätter juicejätten Joe & the Juice att sälja dem, kan Impact Loop avslöja.<br><br>Samtidigt visar vår granskning att Naturvårdsverket inte kontrollerat några serveringar alls sedan lagen trädde i kraft 2024.<br><br>"Vi har inte haft resurser", säger Åsa Stenmarck på Naturvårdsverket.

Under de senaste åren har Sverige stegvis infört nya regler för engångsprodukter i plast som en del av EU:s engångsplastdirektiv.
Tillsammans med den svenska förordningen om engångsprodukter bildar de ett regelverk som styr allt från vilka plastmuggar som får säljas till vilka alternativ restauranger måste erbjuda.
Målet är att minska mängden engångsartiklar som används för att sedan kastas. Under 2022 sattes över en miljard plastmuggar på marknaden i Sverige. Året därpå var siffran 1,2 miljarder, enligt Naturvårdsverket.
Direktivet antogs 2019 och började fasas in i svensk rätt från 2021. Sedan den 1 januari 2024 är det förbjudet att sälja plastmuggar med mer än 15 procent plast, oavsett om den är återvunnen.
Målet är att förbrukningen av engångsmuggar och engångsmatlådor ska halveras till 2026 jämfört med 2022.
Säljer fortfarande plastmuggar
Den danska juicekedjan Joe & The Juice, som i dag har 41 butiker i Sverige och över 470 butiker globalt, profilerar sig med en hälsosam inriktning. Ambitionen är att erbjuda produkter som är bättre för kunden och samtidigt minska företagets miljöpåverkan, enligt deras hemsida.
Ändå serveras de hälsosamma juicerna fortfarande i plastmuggar när Impact Loop besöker en butik i Stockholm city.
Företagets hållbarhetschef Ulrike Klintworth, som är baserad på huvudkontoret i Köpenhamn, verkar först inte känna till de svenska reglerna som rör plastmuggar för engångsbruk.
Efter att ha hört med verksamheten meddelar hon att de från och med februari nästa år planerar att börja använda pappersmuggar istället. Initialt sker det endast på den svenska marknaden, men hon nämner att det är en utveckling de förväntar sig i fler länder.
Hur kommer det sig att ni inte gjort det tidigare?
"Vi har tittat på många olika lösningar. Det handlar såklart om papper, men också andra kompositmaterial som vi har testat, till exempel bagasse och bambu. Det viktigaste är att vi faktiskt tar steg framåt och om några veckor kommer vi att gå över till papper."
När Impact Loop i ett uppföljande mail frågar när Joe and the Juice tog beslutet att företaget nu ska byta till pappersmuggar, svarar Ulrike Klintworth inte direkt på frågan utan skriver:
"När det gäller tidsaspekten är anpassningen av våra förpackningslösningar globalt till kunders och regulatoriska förändringar en pågående process för oss." (Impact Loops översättning).
Ingen tillsyn
Impact Loop hör av sig till Naturvårdsverket, den centrala tillsynsmyndigheten för förordningen om engångsprodukter, för att få klarhet i hur reglerna efterlevs.
"Det stämmer att muggar med mer än 15 procent plast är förbjudna, oavsett om plasten är återvunnen eller inte. Tyvärr verkar det ju, som du noterar, inte helt efterlevas”, svarar Åsa Stenmarck som jobbar med materialflöden på Naturvårdsverket.
Hur tänker du kring att vissa bolag fortsätter att sälja plastmuggar?
"Det är klart att man blir besviken. Det finns ju en lagstiftning som både kräver att man ska erbjuda återanvändbara muggar och förbjuder försäljning av plastmuggar. Den här lagstiftningen har funnits sedan 2021 och har sin grund i EU:s engångsplastdirektiv från 2019. Det handlar alltså inte om några nyheter. Dessutom infördes förbuden och kraven med framförhållning, just för att branscherna skulle få tid att ställa om och anpassa sig."
Hur funkar er tillsyn, vad blir konsekvenserna för bolagen som säljer dessa muggar?
"Vår tillsyn, kan vi väl ärligt säga, är för lite. Vi har inte alls hunnit med detta. Inför nästa år så har vi dock fått ökade medel för detta och jag hoppas att det här är ett krav som kommer att tillsynas."
Har ni gjort någon tillsyn sedan lagen trädde i kraft?
"Nej, vi har inte haft resurser för att tillsyna detta."
Åsa Stenmarck menar att det ändå syns en minskning av användandet av plastmuggar i statistiken för 2024, dessa siffror är dock inte officiella ännu utan kommer släppas någon gång i januari.
Avtal med svenska Panter på gång
Utöver reglerna om plastmuggar, infördes redan 1 januari 2024 krav på att vissa verksamheter som säljer mat och dryck måste erbjuda flergångsförpackningar.
Den 1 januari 2026 skärps kraven ytterligare. Då måste alla serveringar som säljer fler än 75 engångsförpackningar per dag erbjuda ett flergångsalternativ.
Här är det kommunen som är tillsynsmyndighet och om man inte lever upp till reglerna kan det leda till miljösanktionsavgift på 10 tusen kronor.
Enligt Ulrike Klintworth planerar de ett samarbete med svenska Panter som erbjuder återanvändbara muggar.
”Vi har valt att inte gå med en kortsiktig lösning för att bocka av kraven och uppfylla regelverket. Men vi har fokuserat på att få en långsiktig lösning på plats och inte bara en snabb kompromiss.”
En fördel med Panter, enligt Ulrike Klintworth, är att de finns över hela Sverige medan det på andra marknader endast finns lokala aktörer, som är begränsade till enskilda städer.
Genom Panter ska kunder kunna använda samma återanvändbara mugg hos exempelvis Espresso House och 7-Eleven, vilket enligt Joe & the Juice stärker den cirkulära ekonomin.
Åsa Stenmarck, på Naturvårdsverket, har nu efter Impact Loops samtal skickat vidare ärendet till myndighetens tipslåda för tillsyn.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups


























.jpg)
