Byt till Impact Loop Europe
x

Från ruttnande verandor till ny produkt – nu talar Organowoods vd ut: "Jag tänkte ibland att jag borde säga upp mig och göra något annat"

Jens Hamlin. Foto: pressbilder.

​​När Organowoods miljövänliga virke började ruttna förlorade företaget inte bara kunder – utan hela sitt rykte. Nu berättar vd Jens Hamlin för Impact Loop hur bolaget tog sig igenom krisen – och hur det blev startskottet till en ny produkt:<br><br>→ Åtgärderna som räddade affären under krisen<br>→ Viktigaste läxan – och hur det påverkar den nya produkten <br>→ Hans råd till andra impact-bolag som hamnar i blåsväder

Redaktör och reporter

"Jag tänkte ibland att jag borde säga upp mig och göra något annat, eller att bolaget borde byta namn och återuppstå", säger Jens Hamlin och skakar på huvudet.

"Men det är ju inte ett rakryggat sätt att hantera situationen. Man måste ta ansvar".

Som vd för Organowood har han under de senaste åren fått lära sig konsten att hantera kriser. Men innan saker och ting började gå åt skogen (vi ska återkomma till det) fanns en löftesrik berättelse. En om biomimetik, det vill säga att efterlikna naturens egna lösningar, och hållbar innovation som tog sin början runt millenieskiftet.

Startade 2010 med ny forskning

Två forskare – en docent i träkemi och en professor i organisk kemi – studerade då hur naturligt hållbara träslag som teak och mahogny fungerar. Med tiden upptäckte de att träden suger upp kisel från marken och inkorporerar det i trästrukturen, vilket ger dem naturligt skydd mot röta.

2010 startades Organowood för att kommersialisera tekniken. Tanken var enkel: ersätta det giftiga kopparimpregnerade träet som är branschstandard med något mer miljövänligt.

"Från en årsproduktion av vanligt virke i Sverige så kan det läcka upp till 78 000 kilo vattenlösliga kopparsalter som är extremt giftiga för vattenlevande organismer", säger Jens Hamlin.

Problemen började

De första åren gick bra. Mycket bra, till och med. Organowood etablerade sig snabbt hos arkitekter, kommuner och byggbolag. När SISAB (Skolfastigheter i Stockholm) började använda produkten gav det en snöbollseffekt.

Hemma i villorna började folk att efterfråga den miljövänliga produkten för att bygga sina verandor.

Men 2017, när de första byggena funnits ett tag, började problemen. Det kiselimpregnerade träet ruttnade på flera platser, trots att det marknadsfördes som mer robust än traditionella alternativ.

Problemet var delvis tekniskt – produkten var känslig för montering och underhåll – men också kommunikativt. Många byggare behandlade det som vanligt kopparimpregnerat trä – trots att deras produkt kräver en speciell hantering, enligt Jens Hamlin.

"Det här kommer ju i händerna på väldigt många byggare som då tänker att 'ja, men jag har monterat trä hela mitt liv' och gör som vanligt. När folk inte läser monteringsanvisningar blir det problem."

Kritiken eskalerade och spred sig i sociala medier och branschpress. Artiklar om ruttnande bryggor och altaner dök upp regelbundet. Och gör det än i dag.

"Det finns ju en eftersläpning medialt. Det blommade ut igen här i vintras. Då är det fem år sedan vi insåg att det här är ett problem. Och är fyra år efter vi slutade tillverka den här gamla produkten för att sälja något helt annat", säger Jens Hamlin.

Det finns ju en eftersläpning medialt. Det blommade ut igen här i vintras

Istället för att gå i försvar har Organowood valt total transparens och omfattande testning av den nya produkt som ersatt den gamla problemtyngda.

"Vi har känt att det är viktigt, även om det kostar en förmögenhet, att göra alla de här testerna för att skapa en trovärdighet. Nu har vi fakta, papper, dokument, tredjepartstester, massor."

Nya produkten: "Ser fortfarande helt perfekt ut"

Den nya produkten, Organowood Nowa, baserar sig på metallen zirkonium istället för på kisel. Zirkonium används bland annat i tandimplantat.

"Vi har gjort fältester. Vi har trä utställt i paneler i Malaysia, i regnskogen, som är en betydligt mer utsatt miljö med fukt än i Sverige. Vi fick resultat från fyraårskollen här förra veckan och det ser fortfarande helt perfekt ut", säger Jens Hamlin.

Trots mediestormen har Organowood överlevt ekonomiskt. Omsättningen föll från 72,7 miljoner kronor 2022 till 58,9 miljoner 2023, men företaget är fortfarande lönsamt.

"Jag skulle nog säga att vi har haft ett tapp de senaste åren. Väldigt mycket beror ju på marknadssituationen i Sverige generellt. Och jag tror att vi gått ner ungefär som index eller som marknaden i stort."

Strategin för överlevnad har varit mångfacetterad. När hemmamarknaden blev svår satsade man på export.

"Har vi ett problem i Sverige? Ja. Men har vi ett problem i Tyskland? Nej, det har vi inte. Och då satsar man mer resurser där."

Organowood stängde också ned dotterbolag i Norge och Finland och övergick där till en distributörsmodell för att kontrolle­ra kostnaderna.

Jens Hamlin är tydlig med att han skulle ha gjort vissa saker annorlunda med den första produkten, särskilt gällande testning.

"Det borde vi ha gjort mer av i början, men då är ju problemet att det finns inga pengar och kanske inte samma kunskap heller".

Då är ju problemet att det finns inga pengar och kanske inte samma kunskap heller

Framtiden: Från produkt till licenslösning

Idag ser Jens Hamlin ljusare på framtiden. Planen är att skala upp genom att licensiera tekniken till andra producenter globalt, snarare än att bara sälja färdiga produkter från sin egen fabrik i Nybro.

"Vi tänker att vi ska stå för ett teknikskifte. Så har en producent en anläggning för att producera kopparimpregnerat trä och känner att lagstiftningen börjar bli lite jobbig nu med tanke på att det ändå är gifter de jobbar med, och kanske vill byta – då ska ju vi inte lägga krokben för det."

Efter fem år av mediestorm och reklamationer är Jens Hamlin filosofisk över det som hänt.

"Ibland blir man ödmjuk", säger han och skrattar.

"Men vi försöker hantera de här reklamationerna som dyker upp på bästa sätt och hitta lösningar. Och samtidigt föra ut budskapet om en ny produkt som är bättre”, säger han och fortsätter.

"Hade vi haft den här produkten vi har idag, då hade vi inte haft det här problemet. Men utveckling tar tid", avslutar han.

Fyra skarpa råd

Jens Hamlins råd till andra impact-företag som hamnar i kris är tydliga:

Erkänn problemet: "Den första produkten var inte så bra som vi trodde, men den nya är det nu. Och vi kan bevisa det."

Investera i transparens: "Jag tror vi är mer transparenta än någon annan."

Ha tålamod: "Utveckling tar tid. Framför allt när det gäller trä... Hur testar man det på bästa sätt?"

Diversifiera: Bolaget har numera försäljning av sin nya produkt i Skandinavien, Tyskland, Italien och USA. Dock har man inte gett upp Sverige. "Det är ju vår hemmamarknad. Här vill vi ju lyckas. Och det är ju bara att kämpa vidare."

Fakta: Organowood

  • Organowood grundades 2010 som ett samarbete (joint venture) mellan Organoclick och investeringsbolaget Kvigos, som ägs av finansmannen Robert Charpentier.
  • Företaget utvecklar och säljer trä baserat på patenterad teknologi från Organoclick.
  • Organoclick är ett svenskt techbolag grundat 2006 av docent Jonas Hafrén, professor Armando Córdova, Mårten Hellberg (vd än idag) samt Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadeh från Serendipity Innovations. De har fokus på hållbar kemiteknik för trä- och textilindustrin. I dag äger de 60 procent av Organowood.
Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Läs vidare artikeln – just nu 14 dagar för 49 kr

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs vidare artikeln – bli medlem

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.