Här är vego 2.0 – om ni får bestämma (läs allt på temat här)
Efter hajp och bakslag tar svenska entreprenörer nya tag för att bygga nästa generation växtbaserade bolag: vego 2.0. <br><br>Istället för klimatångest är det nu smak, textur och varumärke som står i fokus.<br><br>Hur branschen tacklar det nya läget på marknaden har vi belyst i en rad artiklar den senaste veckan, och här nedan hittar du alla delar.
.png)
I vår artikelserie vego 2.0 har vi djupdykt i förutsättningarna för den svenska marknaden för växtbaserade livsmedel – med utgångspunkt i att veganostbolaget Stockeld Dreamery lägger ner.
Nedläggningen har blivit en symbol för en hel bransch som gått från hajp till självrannsakan.
"Människor väljer mat med smaklökarna"
Trots att det funnits stora visioner och satsats mycket pengar har växtbaserat har haft svårt att ta nästa steg: många produkter har haft svårt att slå brett, det saknas vissa elemaent för att industrin ska kunna skala snabbt och konsumenterna söker ofta något mer än goda avsikter.
"Vi har byggt varumärken på värderingar, men glömt bort att människor väljer mat med smaklökarna", säger Sara Berger, grundare av ärtdrycksbolaget Sproud.
Istället för ideologiskt laddade vegobudskap – handlar det enligt flera av dem vi pratat med om att vinna på kvalitet, tillgänglighet och identitet.
Vår artikelserie visar också att det finns stor potential för vego 2.0. Forskningen slår gång på gång fast att människor behöver äta mer växtbaserat och mindre animaliska livsmedel – både för hälsans och planetens skull – och i Sverige finns både råvarorna och innovationskraften.
Ny marknad med nya möjligheter
Men när det gäller offentliga stöd och lobbyarbete finns mer att göra enligt flera vi intervjuat. Som Gustav Johansson från Jävligt Gott och Foodbeat uttrycker det:
"Vi behöver fortsätta utveckla bättre produkter, och det händer redan. Men vi måste ha svenska bolag som både orkar och har stöd att fortsätta. Samtidigt måste konsumenter testa produkterna, därför behövs ett bättre samtal."
Den röda tråden är att växtbaserat långt ifrån är dött – men att marknaden mognat och nu ställs inför nya utmaningar och krav.
Läs alla delar i vår artikelserie om vego 2.0 här:
• Veganost-drömmen är död – Stockeld Dreamery lägger ner: "Vi har gett allt"
• Han drar igång ny vego-organisation – utmanar Växtbaserat Sverige: "Inte tillräckligt"
• Boom, krasch och nya tag – är det här vego 2.0? "Folk vill inte ha ideologi på tallriken"
• Tre vego-entreprenörer – så kan växtbaserat bli en vinnare igen: "Branschen måste knäcka denna nöt"
• Här utmanas hela matsystemet i jakt på mer hållbar mat – "Vi agerar inte på trender"
• De är "nuts" för nötter – nytt nätverk ska få igång svensk odling
• Varumärkesexperten: Tio råd till vegobolag som vill slå igenom – "Undvik kallt lila"
• IT-veteran ska ta revansch på vegofärs – drar igång fabrik i Göteborg med 38 miljoner
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups



























