IT-veteran ska ta revansch på vegofärs – drar igång fabrik i Göteborg med 38 miljoner
Förra året gick Göteborgs-bolaget och storsatsningen Mycorena i konkurs.<br><br>Nu kommer ett nytt bolag från just Göteborg som också ska använda svampens mycel för att göra vegofärs och nuggets.<br><br>Med en stor påse pengar i ryggen bygger doldisbolaget Millow nu upp sin produktion, och i en intervju med Impact Loop berättar ordförande Staffan Hillberg om:<br><br>→ Produkten: "Bara två ingredienser"<br>→ De nya pengarna och vad de ska användas till<br>→ Hur Apple-loggans designer är involverad
.png)
Att som foodtech-bolag syssla med mycel – den vegetativa delen av svamp som kan beskrivas som svampens trådar – är ingenting nytt. Bland annat har bolaget Mycorena uppmärksammats för sitt svampprotein de senaste åren. Men när Mycorena gick i konkurs och köptes upp förra året, har ett annat bolag i nischen jobbat på i det tysta.
Det handlar om Göteborgsbaserade Millow som nu är redo att kliva ut ur skuggorna. Som tidig investerare och ordförande i bolaget finns Staffan Hillberg, som beskriver sig själv som en "gammal entreprenör".
"Jag har varit med och byggt upp ett antal teknikbolag. Jag började en gång i tiden på Apple i Kalifornien och var även med och startade Bonniers internetverksamhet", säger Staffan Hillberg, som även varit vd för belysningsbolaget Heliospectra, till Impact Loop.
Millow registrerades 2020 men forskningen bakom är äldre. Mohammad Taherzadeh, som är grundare och står bakom tekniken, frågade Staffan Hillberg om han ville vara med och bygga upp bolaget.
”Vi var några stycken som gick in med eget kapital och vi har jobbat ett tag, lite i smyg, med utvecklingen. Från början hette vi Svampsson – med glimten i ögat och göteborgsk humor. Det är ett kul namn, men det fungerar kanske inte lika bra internationellt", säger Staffan Hillberg.
Strategin med Millow har varit att testa sig fram med produkten samtidigt som man sökt – och fått – forskningsstöd. Bland annat har statliga Formas bidragit, och nyligen säkrade bolaget ett bidrag på 27 miljoner kronor från EU:s innovationsmyndighet EIC.
I samband med det gjordes också en kapitalrunda där man tog in 11 miljoner kronor från "erfarna entreprenörer i Västsverige". Emissionen behövde göras för att möta upp bidraget från EIC, berättar Staffan Hillberg.
"Syftet med att ta in pengar är att bygga bolaget till en nivå där vi har positivt kassaflöde och en fungerande affär, med en teknik som är utvecklad i nära samarbete med livsmedelsindustrin. Vi vill ha produkter som marknaden faktiskt vill ha – till rätt pris."
Använder mindre vatten
Så vad är produkten? Jo, det handlar om att blanda mycel från svamp med havre i en patenterad lösning. Tekniken kommer ursprungligen från grundaren, som forskade på området men som tyckte att den traditionella fermenteringstekniken (som till exempel Quorn använder) var för energikrävande och ineffektiv.
"I den processen äter svampen socker, vilket kräver rening och ytterligare anläggningar. Det leder till långa produktionskedjor med hög energi- och vattenförbrukning, och långa ingredienslistor. Han utvecklade istället en fermentering som bara använder omkring 2–3 procent av vattnet och en tredjedel av energin. Resultatet blir en mycket lägre produktionskostnad", säger Staffan Hillberg.
Först ut är en färsprodukt, men Millow utvecklar också kebab och något som kan kallas nuggets eller "bites". Tanken är att lanseringen ska ske under våren.
Bolaget verkar från en gammal Lego-fabrik i Lerum – en lokal på 2 500 kvadratmeter – där de byggt både provkök och laboratorium. De bygger nu en produktionslina som ska kunna nå upp till omkring 450 ton per år.
Men två frågor återstår i en tid då många vegobolag kämpar – och där förklaringarna till varför segmentet har det så tufft i en tid då forskningen är tydlig att vi behöver äta mer växtbaserat, varierar. Den första: Är Millows produkt god?
"Vi har bara två ingredienser – svamp och havre – och inga tillsatser. Det ger en produkt med naturlig textur, bra tuggmotstånd och väldigt trevlig smak. Många växtbaserade produkter har en bismak av soja eller ärta, men det problemet har inte vi."
Den andra frågan handlar om hur de ska få ut produkten på marknaden – om strategi och paketering. Där har bolaget tagit hjälp från ett oväntat håll.
"Varumärkesstrategin vi har nu har tagits fram tillsammans med Rob Janoff, som är mest känd för att ha designat Apples logotyp. Han och hans team har gjort ett fantastiskt jobb."
Hur ska ni sälja produkten?
"Från början resonerade vi kring att bygga upp ett eget konsumentvarumärke med distributionskedja och marknadsföring, men det är ett jättejobb och kräver enorma resurser. Därför samarbetar vi hellre med aktörer som redan kan marknaden. Det är en snabbare och mer kostnadseffektiv väg, även om man får dela på marginalen."
De som kan marknaden är grossisterna, och som många andra foodtech-bolag just nu satsar Millow först på B2B-marknaden. I vår är planen att produkten ska rullas ut.
"Lanseringen sker först via grossister som Martin & Servera och deras food-servicekanaler. Vi vill visa att det fungerar i praktiken, och vi har följt utvecklingen noggrant under flera år."
Förfrågningar från utlandet
Fokus nu är att växa snabbt och att göra det lönsamt.
"Vi har fått förfrågningar från hela världen, men någonstans måste man börja. När vi nu får igång produktionen och visar att tekniken fungerar så kommer vi kunna skala upp mycket snabbare och även sälja den på licens. Vi använder svensk havre, men konceptet går att applicera globalt – havre finns överallt."
Han är inte orolig för att lansera i en marknad för vegoalternativ som inte pekar spikrakt uppåt.
"Jag har varit med länge och sett hur marknaden går i cykler. Jag var själv med under Boo.com-eran – då sprang alla åt samma håll och så fort det bara gick. Den tiden är förbi. Nu handlar det om att bygga långsiktigt och klokt."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups


























