Byt till Impact Loop Europe
x

Full fart framåt för förägt – Plick prickade prognosen: "Prioriteringar"

Jimmy Heibert. Foto: pressbilder.

Begagnattjänsten Plick går som tåget, visar ett färskt bokslut. <br><br>Hemligheten, enligt vd:n? Kundernas beteende har ändrats i grunden.<br><br>"Stigmat är borta, second hand är en helt vanlig del av konsumtionen", säger vd Jimmy Heibert och avslöjar vad nästa satsning kan bli.

Redaktör och reporter

Tidigare i år spådde Jimmy Heibert, vd begagnade kläder tjänsten Plick, att bolaget skulle dubbla sin omsättning till cirka 30 miljoner under 2024 – men ingenting var klart där och då. Böckerna var inte helt stängda.

Nu när bokslutet släppts visar det sig att han var mycket nära att pricka rätt med sin "gissning". 29,6 miljoner är nettoomsättningen för fjolåret, samtidigt som resultatet EBITDA landar på ett minus på drygt 20 miljoner, också det en klar förbättring mot 2023 då minuset var cirka 37 miljoner.

Bolaget är "mycket nöjda" med att ha lyckats med att både dubbla och halvera, meddelar vd:n Impact Loop när vi ringer upp. Men vad är nyckeln bakom siffrorna?

"Ja, vad har vi gjort egentligen? Jag tror att det handlar om att vi har varit väldigt noga med vilka investeringar vi gör och inte gör. Det handlar om noggrannhet, prioriteringar och en uthållighet i att köra på med det vi vet är viktigt, även om det tar tid. Sen har vi satsat på marknadsföring som fallit väl ut."

AI-effektivisering?

”Det handlar inte om att minska personal för oss, utan snarare om att kunna växa på ett hållbart sätt och inte behöva anställa lika många personer när vi gör det. AI är ännu inte lösningen på alla världens problem, som det ibland låter på vissa. Men det kan lösa viktiga delar. 2023 var det inte möjligt att lista annonser med AI, men idag laddas mer än 80 procent av alla annonser upp med hjälp av det.

AI gör alltså att användarna sparar tid – de behöver inte skriva allt själva utan bara granska innehållet. Bolaget har med AI:s hjälp också en mer effektiv process för att identifiera och stoppa bedrägligt beteende på plattformen, berättar Jimmy Heibert.

Bolag har också, som Impact Loop tidigare kunnat avslöja, tagit in 7,5 miljoner i en nyemission. I samband med den köpte man också elektronikdelen av Blocket, och dess norska motsvarighet. Där säljer de nu begagnad elektronik som en mellanhand.

"Expansionen täcker både Norge och Sverige. Vi öppnade upp Norge-marknaden med köpet – tillsammans med Blocket-ägaren Vend (tidigare Schibsted Marketplace). Där har vi växt mycket, med 30–40 procent. I Sverige jobbar vi vidare med att integrera det och dra nytta av nätverkseffekterna", kommenterar Jimmy Heibert.

Även ni har Vend som största externa ägare, hur funkar det?

"Vi äger plattformen för 'refurbished' elektronik helt och hållet i både Sverige och Norge. Men vi har ett väldigt nära samarbete och högt förtroende mellan oss. Det har varit en nyckel för framgången."

Plick har ökat omsättningen varje år sedan starten 2013, och dubblerat den flera gånger om.

En avgörande faktor, enligt vd:n, är ett ändrat kundbeteende till följd av att synen på second hand och cirkulärt har förändrats. Särskilt bland de unga som bolaget riktar sig till, menar Jimmy Heibert.

"Om man tittar på vår målgrupp idag så är second hand helt normaliserat. Tidigare handlade det mycket om det cirkulära tänket, men idag är det snarare priset – man kollar på second hand först, för det är billigast. Stigmat är borta, det är en helt vanlig del av konsumtionen", säger han.

Frågan är hur mycket bolaget vill och kan växa. När vi frågar vad som är "the long game", skrattar vd:n till innan han svarar.

"Hittills har vi haft ett 'short game'-fokus på att ställa om till en sund ekonomi. När vi ser att vi kan ta oss dit vill vi bredda vertikalt, med sådant som är relevant för unga användare, och stärka vår närvaro i hela Norden. 2025 räknar jag med att vi ökar omsättningen med cirka 30 procent och närmar oss lönsamhet mot slutet av året".

Du nämner nya vertikaler, vad kan bli aktuellt där?

"Något som ligger nära vår kärna är person-till-person-handel av elektronik. I dag modererar vi bort sådana annonser, men vi vill kunna addera det framöver – och samtidigt säkra tryggheten med försäkringslösningar".

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt

Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt

Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: