Modebutikens begagnat-försäljning går som tåget – startar nischad Sellpy-utmanare

Second hand för mode växer och premiumbutiken Aplace i Stockholm växlar nu upp sin preloved-affär rejält för att matcha marknaden. Inte för att det primärt är bra för moder jord, utan för att det helt enkelt ger bäst avkastning.<br><br>"Vi går in i det här från ett affärsperspektiv. Många börjar i andra änden", säger Kalle Tollmar, medgrundare och vd.<br><br>→ Lanserar Sellpy-utmanare i premiumsegmentet <br>→ Målet: Dubbla omsättningen med samma organisation<br>→ Så håller de risken låg och marginalen hög
.png)
Impact Loop träffar Kalle Tollmar och Kristian Rajnai i ett stilrent kontor på Södermalm i Stockholm. De är två av tre grundare till modebutiken Aplace som sedan 2007 sålt noggrant utvald mode till en stilmedveten kundskara som kan betala lite mer för ett plagg med rätt märke, tillverkat för att hålla länge.
Både urvalet och prisbilden är vad de själva kallar premium.
De har idag tre fysiska butiker, en i Stockholm, en i Göteborg och en i Malmö. Verksamheten är uppdelad i flera olika bolag och enligt Kalle Tollmar och Kristian Rajnai ligger omsättningen på cirka 45 miljoner kronor.
Planen är nu att expandera kraftigt – och att göra det med second hand i fokus. Eller "preloved" som de själva säger, med hänvisning till att det signalerar ett mer kurerat urval.
Snart viktigaste intäktsbenet
De säljer "preloved" redan idag och den biten har tagit sådan fart att det snart blir Aplace viktigaste intäktsben.
"50 procent av hela omsättningen den här våren kommer från preloved. Förra året var det 32 procent och i höst ska det vara uppe i 70 procent", säger Kalle Tollmar till Impact Loop.
Men för att nå dit, och ännu längre (målet är att dubbla antalet butiker) är Kalle Tollmar och Kristian Rajnai övertygade om att det krävs något nytt.
"Det vi ska göra nu är att lansera en app där man likt Sellpy kan skicka in en påse med kläder till oss", säger Kristian Rajnai.
Idag sker all hantering manuellt. Aplace köper inte själva in second hand-kläder utan alla plagg lämnas in av kunder som butiken sedan säljer åt dem, mot en kommissionsavgift på cirka 40-60 procent beroende på plagg. Det här tar tid och kraft, både för kunden och för personalen. Särskilt eftersom Aplace gör en bedömning av varje enskilt plagg och enbara återförsäljer sådant som passar butikens premiumurval.
"Idag säger vi ja till cirka 30 procent av de plagg som lämnas in. Resten får kunden gå hem med igen. Med den nya inlämningsappen, där kunderna skickar in bilder på plaggen, är målet att vi ska ta emot 100 procent när kunden väl kommer till butiken eftersom bedömningen och urvalet har skett i förväg", säger Kristian Rajnai.
Lanserar digital tjänst à la Sellpy
Appen har rullats ut i en testversion till en begränsad kundkrets men planen är att lansera den brett senare i år.
"Vi tror att vi på det här sättet kan dubbla, nästan tredubbla, vår omsättning innan vi behöver bygga ut vår organisation", säger Kalle Tollmar.
För som de säger, preloved-plaggen "säljer snabbt, ger bra marginal och innebär låg risk." Inom vanlig retail är inköp på förhand den stora investeringen, här krävs inte det.
Den nya preloved-fokuserade inriktningen speglar en större rörelse på den svenska modemarknaden där begagnat växer. Enligt branschorganisationen Svensk Handel omsätter den nu 4,7 miljarder kronor per år.
Enligt en färsk rapport som hållbarhetsplattformen Bencha tagit fram med hjälp av data från just Svensk Handel så har den svenska second hand-marknaden för kläder en årlig tillväxttakt på 15 procent, flera gånger snabbare än traditionell detaljhandel.
Konkurrenten Arkivet har fått snurr på den här modellen, något som Impact Loop skrivit om här.
Debatten om huruvida second hand verkligen är impact eller egentligen mest en konsekvens av modebranschens överproduktion har gått het på Impact Loop. Men för Aplace är det just möjligheterna till ökade intäkter som är drivande, inte i första hand hållbarhetsaspekten.
"Kvalitet och att en produkt ska hålla länge, det är hållbart för oss", säger Kalle Tollmar.
Kristian Rajnai fyller i:
"Det här är bra produkter som håller länge och har ett högt andrahandsvärde. Det är hållbart att sälja dem igen så att fler kan använda dem."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs vidare artikeln – bli medlem
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Just nu: Spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och gå med i vårt affärsnätverk
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Läs vidare artikeln – bli medlem
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Just nu: Spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och gå med i vårt affärsnätverk
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups