Black friday-konsumtionen sjönk: "Inte den uppslutning vi räknat med"

Black Friday-försäljningen tappade 7 procent jämfört med i fjol.<br><br>"Reaperioden har nått en tillfällig och helt naturlig platå", kommenterar Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.<br><br>Samtidigt växte motståndsrörelsen i form av "circular monday".
.png)
Förra veckan var det återigen dags för årets stora rea-maraton: Black week. Mejlkorgarna svämmade över av "sista chansen"-erbjudanden och handeln laddade för att få svenskarna att klicka hem ännu fler prylar och plagg.
Samtidigt pågick en helt annan sorts kampanj. Som Impact Loop tidigare rapporterat har den svenska motreaktionen Circular Monday vuxit från en liten Malmö-idé till en global kampanj för cirkulär konsumtion.
I år slog den rekord och nådde enligt grundaren Alexandra Davidsson 58 länder och nästan 1 500 företag, organisationer och influencers som officiella "buddies", plus ett gäng ideella volontärer som driver allt utan marknadsbudget.
När Svensk Handel nu summerar black week står det klart att själva peaken – black friday – backade. Försäljningen inom hemelektronik, mode och skönhet föll med 7 procent jämfört med samma dag i fjol, och för hela veckan landade tappet på 2 procent.
Det beror inte på att de som shoppade höll hårdare i plånboken – tvärtom. Snittköpet per kund ökade med 5 procent under svarta veckan. Däremot var det färre personer som alls hakade på rean: drygt 22 procent av konsumenterna i studien gjorde minst ett köp, ned från nästan 25 procent förra året.
"Vi ser att Black week fortfarande driver upp snittköpen, men det breda deltagandet minskar. Det tyder på att reaperioden har nått en tillfällig och helt naturlig platå. Samtidigt bekräftar utvecklingen vår prognos om högre snittkonsumtion, men vi ser också att det inte blev den breda uppslutning som vi hade räknat med", säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel i en kommentar.
Tittar man på hela november – numera ofta omdöpt till "Black month" – steg snittkonsumtionen ändå med 2 procent, med extra draghjälp från modehandeln.
Impact Loop har i en rad artiklar rapporterat om konsumtionsmönster och det ökade intresset för begagnat.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups


























