Ärtbolaget Sproud tar in 20 miljoner – avvisar vego-debatten: "Svenskt narrativ"
Efter 38 procents tillväxt och en satsning på Europa så tar ärtdrycksbolaget Sproud nu in 20 miljoner kronor, kan Impact Loop berätta. <br><br>Vad gäller den vegodebatt som varit på Impact Loop menar vd:n Sara Berger att nischen visst är på frammarsch.<br><br>"'Clean ingredients' kommer internationellt", säger hon.
.png)
Efter en svängig förra vecka för de växtbaserade dryckesbolagen – där Oatly-utmanaren The Green Dairy fick in 80 miljoner från Ikea-sfären och potatisaktören Dug Foodtech ansökt om konkurs – kommer nu nästa nyhet.
Det handlar om Malmöbaserade Sproud – som säljer drycker baserade på ärtor – som går mot strömmen i en avvaktande växtdrycksmarknad. 2024 stängde bolaget med 58 miljoner kronor i omsättning och 38 procents tillväxt, samtidigt som man i våras tog in 21,6 miljoner i nytt kapital – där Lantmännen Biorefineries kom in som ny ägare.
Nu kan Impact Loop berätta att Sproud fyller på kassan igen med 20 miljoner kronor. Kapitalet kommer från befintliga ägare där de största ägarna är Findeln Holding, Londonbaserade VGC Partners, schweiziska Dream Beverages samt nämnda Lantmännen Biorefineries.
Bolaget har enligt vd:n Sara Berger utvecklats "väldigt starkt" under 2025 – och pengarna ska gå till fortsatt expansion, med fortsatt fokus på Europa.
"Det handlar om ett fortsatt arbete med att öka antalet försäljningsställen. Strategin är fortsatt densamma: starkt kommersiellt fokus, och att växa teamet för ökad kundbearbetning", fortsätter hon.
Som en del av det har Sproud öppnat ett försäljningskontor i Polen.
"Vi är jätteglada att det taktar på, och framför allt att vi tar mycket mark."
Sara Berger vill inte berätta var årets resultat ser ut att landa – i fjol blev det ett minus på cirka åtta miljoner. Men omsättningen har ökat.
"Vi har en väldigt stark tillväxt hittills i år på 35 till 40 procent. Vi är nöjda med utvecklingen och följer vår plan."
"Svensk" debatt om vego
Kapitalrundan kommer samtidigt som den svenska debatten om växtbaserat gått het under hösten, vilket Impact Loop rapporterat om under vinjetten Vego 2.0. Flera röster har lyft frågor om efterfrågan, produktinnehåll och vad som faktiskt driver kategorin framåt.
Sara Berger säger att hon tycker debatten är intressant – men att hon också ser den som delvis "svensk" i sin utgångspunkt.
"Det känns som ett ganska svenskt narrativ, det här kring vegetariska produkter. Men ‘clean ingredients’ kommer internationellt", säger hon.
Hon pekar på att frågorna hon får från konsumenter kring nutrition och innehåll blir allt fler.
"Ska man ge tips till foodtech-bolagen framåt så är det att tänka både nutrition och miljö. Och så tror jag att det är viktigt med långsiktighet. Mat har en långsam rörelse i marknaden, så man måste tro på sin strategi."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups




























