Begagnatboomen fortsätter – här är tre uppstickare inom pre-loved och elektronik

De digitala plattformarna för att köpa begagnats tid är nu – och det handlar inte bara om Sellpy och Plick. Nu kommer nya aktörer som både vill bredda och nischa. <br><br>Impact Loop har pratat med tre av uppstickarna.
.png)
Second hand och begagnat slår nya rekord hela tiden – i butik och på nätet.
Den nya Impact-rapporten 2025 där Impact Loop gått igenom över 1 000 bokslut för att ta ett samlat grepp om den svenska impact-branschen, visar att omsättningen i begagnat-nischen vuxit med drygt 20 procent på ett år.
Och enligt Svensk Handels senast rapport om begagnat-handeln uppgick den till 1,9 miljarder kronor i augusti för hela segmentet, en rekordnotering för en enskild månad.
H&M-backade Sellpy växer så det knakar och nyligen skrev Impact Loop om modebutiken Aplace som ser second hand eller preloved-nischen som det numera viktigaste intäktsbenet.
Eller nischen, förresten. Second hand börjar snarare bli brett och normaliserat. Det menar bland annat Plicks grundare Jimmy Heibert som i en tidigare intervju med Impact Loop berättade att det cirkulära tänket inte längre präglar konsumenterna som handlar hos honom. Istället handlar det om priset.
"Stigmat är borta, det är en helt vanlig del av konsumtionen", sa han då.
Men det är inte bara kläder som funkar. Till exempel Plick har breddat mot rekonditionerad elektronik och österriskiska Refurbly rapporterade tidigare i år att de nått lönsamhet.
Några som får ta del av begagnat-boomen är Anna Dagälv, medgrundare och kommersiellt ansvarig på Relovie och hennes medgrundande Jonatan Jall Jahja. De har skapat en sökmotor som visar produkter till salu från en rad andra begagnatplattformer.
"Vi har varit live i drygt ett år, men vi väljer fortfarande att kalla det en 'preview'. Vi har byggt allt från grunden och utvecklar löpande. Det finns lite småbuggar kvar, men plattformen fungerar fullt ut för elektronik-delen nu", säger Anna Dagälv till Impact Loop.
Hon – som kommer från matvärlden och har grundat provsmakningstjänsten Smakbox – har sett ett problem i branschen som hon vill lösa.
"Det känns verkligen som att det finns en vurm nu för cirkulärt. Det är verkligen en stark utveckling och momentum för begagnathandeln. Samtidigt är det ingen som gör exakt det vi gör idag, utan det är mer nischade kanaler", säger hon och fortsätter:
"Vi såg att den cirkulära marknaden ligger långt efter tekniskt. E-handeln är mogen – men begagnatmarknaden känns som att den ligger 20 år bak i tiden. Relovie föddes ur frustrationen över hur krångligt det är att handla begagnat. Man måste veta vilken sajt som är bra för vad, och det tar tid."
Affärsmodellen bygger på partnerskap med andra aktörer – och de har redan fått med sig bland annat Tradera.
"Vi undviker att 'crawla' sajter – istället bygger vi egna avtal och relationer med våra partners. Det är så vi vill jobba. Affären är antingen CPC-baserad, där partnern betalar per klick, eller provisionsbaserad, där vi får betalt när något faktiskt säljs."
Än så länge är de finansierade av sina egna plånböcker och planen är att växa organiskt med viss hjälp från offentliga stöd.
"Just nu har vi symboliska intäkter på elektroniksidan, men vi ska lansera i fler länder. De kommande månaderna går vi in i Tyskland, Storbritannien, USA och Frankrike"
Ska sälja omdesignade kläder
Om Relovie står för bredden så finns de som står för det betydligt mer nischade – och ser potential i det. Den helt färska plattformen Redesignedby – som lanseras på måndag – vill bli en marknadsplats för de som designar om kläder och vill sälja dem på nytt.
Bakom bolaget hittas två personer med bakgrunder någon helst annanstans. Matilda Westerman är författare, ordförande för Majblomman i Stockholm och tidigare stabschef vid Utrikesdepartementet) medan Henrik Berndtson är vd för den kreativa huben Värmeverket.
"Idén kom faktiskt från Henrik och hans dotter. Hon hade sålt ett par jeans som hon gjort om och då sa Henrik: 'Vore det inte kul om det fanns ett märke för sånt som du kan se in dina omgjorda plagg?'".
Tanken odlades och senare när Matilda Westermans gick på designgymnasium och i våras skapade egna plagg väcktes tanken på nytt.
"Då kände vi: det här är ju för bra för att inte göra något av", säger Matilda Westerman.
Sagt och gjort:
"Vi började titta runt – det finns appar som Sellpy och Plick, men ingen plattform för just redesignade kläder. Så vi bestämde oss: nej, det här har ingen gjort. Vågar vi? Ja, det gör vi."
Hon beskriver att plattformen ska vara en plats där designers vill vara – proffsen, de som gör saker hemma och som vill ta modeindustrin till en annan plats. Vem som helst, professionella designers eller inte, kan skapa ett konto och börja sälja.
"Det handlar om att samla alla som brinner för det", säger Matilda Westerman.
Precis som Relovie är de inte intresserade av stora riskkapitalinjektioner – i alla fall inte nu.
"Vi tar en viss procent på själva försäljningen. Vi är de två investerarna i bolaget och har inga externa investerare, även om det finns de som har uttryckt intresse. Vi vill först bygga upp något som fungerar här i Sverige, få igång verksamheten ordentligt och se hur konceptet tas emot."
Hur ska ni nå ut?
"En del av idén är ju att vi bygger räckvidd via de som laddar upp sina plagg. De har sina egna sociala nätverk och följare – många är unga, särskilt tonåringar. Vi kommer också att köpa annonsering. Det här är en helt ny typ av verksamhet, så vi förväntar oss inte att folk bara ska hitta till oss av sig själva."
En tredje uppstickare är Erik Johnssons My Loppis som säljer begagnat där hälften av prenumerationsavgiften går till föreningar. Bolaget tog nyligen in en miljon kronor i kapital och har som målet att slå ut "dålig försäljning" av importprylar och lotter för till exempel idrottsklubbar.
"Vi vill vara med och bidra. Vi är ett impactbolag i grunden. Varje krona som rör sig genom vår plattform skapar värde på flera nivåer – för individen, föreningen och klimatet. Det är ingen sidonytta, det är hela affärsidén", säger Erik Johnsson.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups