Greenely rekryterar från vitvarujätte – inför lansering i Finland
Elutmanaren Greenely växer. Bolaget tar nu in Daniel Wentz, tidigare Electrolux, som ny produktchef inför intåget på den finska marknaden. <br><br>"Uppvärmningssystemet är identiskt, vilket gör att vår produkt fungerar direkt," säger vd:n Tanmoy Bari till Impact Loop.<br>
För att lyckas med sin internationella expansion har optimeringsbolaget Greenely plockat in en ny produktchef. Daniel Wentz, med ett förflutet på Schibsted och närmast kommer från rollen som VP Group Digital Product på Electrolux.
"Daniel är verkligen en stjärna. Han har gjort det här på över 90 olika marknader globalt på stora företag och passar därför perfekt hos oss," säger Greenelys vd Tanmoy Bari till Impact Loop.
Därför Finland
Greenely startade 2014 och har riktat in sig på att hjälpa privatpersoner att optimera sin energiförbrukning.
Förra året tog bolaget in 90 miljoner kronor i nytt kapital med det uttalade målet att gå in på nya marknader. Nu står det klart att det första steget på den internationella resan går till Finland.
Ett självklart beslut, enligt Tanmoy Bari, eftersom den finska elmarknaden liknar den svenska på många sätt.
"Uppvärmningssystemet är identiskt, vilket gör att vår produkt fungerar direkt," säger han.
Den finska marknaden har dessutom några fördelar jämfört med Sverige, menar vd:n.
"Dels är konkurrensen mindre, men framförallt har en större andel av de finska hushållen timprisavtal, vilket gör vår adresserbara marknad större."
Samtidigt finns det utmaningar. Dels i form av skillnader i språk och kultur, men kanske framförallt att den finska marknaden inte är lika långt framme när det gäller exempelvis batterilagring och virtuella kraftverk.
"Man behöver ha respekt för lokala skillnader, men vår produkt fungerar i grunden på alla marknader. Det handlar mest om att anpassa sig till olika regler och förutsättningar," säger Tanmoy Bari.
Balansen mellan tillväxt och lönsamhet
Greenelys resultat landade 2024 på ett minusresultat på 32 miljoner kronor. Men lönsamheten får vänta lite till.
"Det är kapitalintensivt att gå in på nya marknader. Det kommer man inte runt. På kort sikt är inte lönsamheten det viktigaste utan tillväxten," säger Tanmoy Bari.
Bolaget växer enligt vd:n nu snabbare än någonsin.
"Jämfört med samma period förra året ligger tillväxten kring 60 procent," säger han.
Målet är att de första marknaderna ska bli lönsamma inom det närmsta året.
"Sverige förväntas bli lönsamt väldigt snart, och Finland tror vi når lönsamhet mot slutet av nästa år," säger Tanmoy Bari.
Exakt vilka ytterligare marknader Greenely ska gå in på vill Tanmoy Bari inte avslöja, men det handlar om länder utanför Norden men inom Europa.
Den europeiska expansionen kommer att kräva ytterligare kapital. Greenely planerar att resa nya medel för att finansiera tillväxten på nya geografier.
"Det är strategin, men exakt när behöver vi besluta om i styrelsen" säger Tanmoy Bari
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups