Veganska matkassen har lagts ner i det tysta: "Hela nischen har gått ner"
Kale Foods – med foodtech-profilen Måns Ullerstam i spetsen – håller på att likvidera ett av sina bolag, kan Impact Loop avslöja. <br><br>“Vi har sett över hela Kale Foods – vilka bolag som har potential att växa", säger han till Impact Loop.
.png)
Under pandemin fick många bolag med affärsidén att sälja färdiga matkassar ett uppsving. Men när den väl var slut blev det tuffare för många – till exempel la matjätten Axfood förra året ner sitt bolag Middagsfrid.
Redan 2017 dök ett veganskt alternativ upp i form av Enkla Kassen, grundat av Johannes Källgren och Patrik Olsson, med devisen att "sätta impact före vinst", som de då uttryckte det i en intervju med Breakit.
2022 såldes hela bolaget till en av ägarna – Kale United – ett investeringsbolag med fokus på hållbarhet och foodtech – och hamnade sedan under dotterbolaget Kale Foods. Anledningen till köpet var enligt rapporteringen vid tiden att grundarna “tagit det så långt de kunnat”, enligt Kale Uniteds vd Måns Ullerstam.
I samband med köpet gick man även in med 10 miljoner kronor i bolaget och anställde Bea Garcia som ny vd.
Avvecklades i september
När Impact Loop läser Enkla Kassens bokslut för 2024 – som publicerats i dagarna – framkommer att de hade en nettoomsättning på 1,6 miljoner under året. Men desto mer överraskande så kan man även läsa att bolaget inte längre finns – något som inte alls kommunicerats utåt.
“Under 2024 har ledningen bedömt att möjligheterna att uppnå tillräcklig volym och lönsamhet inte längre är möjliga, och därför avvecklades bolagets verksamhet i september”, står det i bokslutet.
När Impact Loop når Måns Ullerstam berättar han mer:
“I grunden försökte vi hjälpa bolaget att hitta en köpare men när vi inte gjorde det, på grund av den usla tajmingen efter pandemin, så valde vi att ta över själva”, säger han till Impact Loop och fortsätter:
“Det var lite av en nödlösning där vi kunde köpa bolaget för en mindre summa. Och vi tyckte att tjänsten var viktig för att kunna driva på omställningen. Sen så valde vi en minimal approach där vi satsade på att bara ha en anställd och lyckades få bolaget att nästan gå break-even”.
Marknaden för matkassar visade sig dock vara tuff, där tyskägda Hello Fresh – med stora ekonomiska muskler bakom sig – tagit en stor andel av marknaden, vilket gjort läget svårt för många bolag som försökt konkurrera.
“Vi insåg att vårt motdrag skulle behöva vara att sänka priserna och på så sätt ’köpa’ konsumenter från konkurrenter. Det kändes inte som någon bra strategi. En mindre spännande och mindre lönsam strategi”, säger Måns Ullerstam.
Var fokuset på bara veganska produkter en utmaning?
“Nej, inte direkt. De kunder vi hade var väldigt nöjda.”
Förra året landade ägaren i beslutet att likvidera bolaget, något som fortfarande pågår och enligt Måns Ullerstam inte kommer gå i mål förrän i slutet av det här året.
“En frivillig likvidation är en lång process, och vi har gjort allting rätt mot de kunder som funnits. Det är lite krångligt med lager som ska tömmas men vi vill göra en snygg och ren nedstängning. Det fanns inga skulder i bolaget.”
Att man utöver till kunderna och Kales aktieägare inte kommunicerat något om nedläggningen har att göra med att det inte är någonting dramatiskt som skett, menar Måns Ullerstam.
“Vi har sett över hela Kale Foods – vilka bolag som har potential att växa. Och då kan man se att hela den här nischen har gått ner i omsättning”, säger han.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs för 49 kr hela sommaren
Sommardeal: Full tillgång till vår journalistik för bara 49 kr. Erbjudandet gäller till och med den 3 augusti.
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Läs för 49 kr hela sommaren
Sommardeal: Full tillgång till vår journalistik för bara 49 kr. Erbjudandet gäller till och med den 3 augusti.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups