Glöm "grön premie" – här är nya faktorn investerarna letar efter
Diskussionen om att klimatvänliga produkter ska få kosta mer – en så kallad "green premium" – har gått het under hösten. <br><br>Anna Ljungdahl, investeringschef på Industrifonden, har sitt svar klart: den gröna premien är borta, men ser att den kan ersättas av en annan.
.png)
Att ta ut en grön premie – alltså att en grön produkt kan bära ett högre pris – är något som många tycker till om just nu. Särskilt sedan Bill Gates nyligen gick ut med sin linje att "green premium" måste ner till noll.
Och det är fler som delar den bilden. Slutsatsen hamnar ofta i att produkten istället måste vara bättre än alternativet som inte är klimatsmart – och även kunna konkurrera prismässigt. Det har är något som Malin Alpsten, vd på materialbolaget Bright Day Graphene, tidigare pratat om i en intervju med Impact Loop.
När Impact Loop på torsdagen samlade investerare och bolag till ett panelsamtal om det byggda rummet, dök ämnet upp igen. Bland panelisterna fanns Anna Ljungdahl, investeringschef på Industrifonden – och hon är tydlig med hur hon ser på läget: den gröna premien är historia.
"Nej, det finns ingen 'green premium'", säger hon.
Samtidigt börjar allt fler tala om en ny premie, som snarare handlar om resiliens: att värdet sitter i att tekniken utvecklas och produceras här i Sverige eller i Europa.
Impact Loops europeiska systersajt Impact Loop VC rapporterade nyligen om investerare som uttryckligen säger att köpare kan behöva betala ett "sovereignty premium" för europeiskt producerad klimatteknik – för att bryta beroendet av utomeuropeiska leverantörskedjor.
Det är en bild som Anna Ljungdahl delar – även om namnet är ett annat.
"Det finns däremot en europeisk "resilience premium" nu i stället", säger hon.
Hon menar dock att klimatet fortfarande finns med där – även om det inte är ett renodlat argument.
"Resiliens, klimat, energi – det går lite hand i hand. Det finns en uppsida med lokal produktion som kanske är något dyrare, men ett sätt att göra oss mer självständiga. Det är det nya nu, skulle jag säga."
Så i stället för att komma dragande med "vi kommer ha ett grönt påslag på 10 procent på priset", ska man säga: "Det här är vårt pris för att vi är baserade i Europa – därför är vi lite dyrare"?
"Det kan fortfarande fungera i vissa fall."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups




























