"Gurkräddaren" efter svettiga lanseringen: "Pitchar inte att vi ska kunna ta ut en grön premie"
Impact-bolaget Saveggys gurka som säljs utan plast runt har de senaste veckorna funnits att köpa på Ica – under en testperiod. <br><br>Martin Alexandersson berättar för Impact Loop om nästa steg och summerar en period med massor av uppmärksamhet och viss kritik.<br><br>"Tänk var gurka kan engagera", säger han till Impact Loop.
.png)
Saveggy – som backats av kända impact-investerare som Unconventional Ventures och Almi Invest Greentech – har tagit fram en plastfri lösning för att skydda gurkor och minska matsvinnet. Skyddet sprejas på gurkan i en maskin som Saveggy själva utvecklat och görs av raps- och havreolja.
I början av oktober stod det klart att Ica tar in gurkor som genomgått Saveggys behandling och därmed säljs i butikerna utan plast. Den senaste månaden har varit en testperiod där 700 butiker haft möjlighet att köpa in gurkan.
Månaden har också präglats av en del negativa rubriker. I veckan har flera medier rapporterat om ett visst missnöje. Men Saveggys vd Martin Alexandersson är inte alls besviken.
"Tänk vad gurka kan engagera – det har skrivits över 70 artiklar sedan lanseringen", summerar han för Impact Loop och fortsätter:
"Många butiker har valt att ta in gurkorna, och responsen, både från butiker och konsumenter, har överlag varit mycket positiv. Nu fortsätter vi dialogen med Ica om hur ett nästa steg skulle kunna se ut. Ica har ju redan gått ut med positiva indikationer men det är klart att hela utvärderingen inte är klar ännu."
När William Lundin, ansvarig för frukt och grönt på Ica Kvantum Nässjö, intervjuades i P4 om att de haft svårt att sälja Saveggys gurkor sa han att "folk är kanske lite rädda att testa nya grejer".
Martin Alexandersson menar att den bilden inte representerar alla.
"Det är klart att det är frustrerande när en enskild rubrik sprids och leder till förenklade slutsatser i media. Våra gurkor har erbjudits till flera hundra i begränsad volym och många har valt att ta in dem. Känns som man kokat soppa på en ganska skranglig spik – men vi välkomnar alla åsikter, det är en del av att introducera något nytt till marknaden", säger han.
Även Lidl, som Saveggy hade ett tidigare kortare testsamarbete tillsammans med, berättar för Dagligvarunytt att de inte kommer köpa in Saveggys gurka igen – i alla fall inte just nu. De hänvisar till att det är dyrt. Och just att få ner priset är något bolaget jobbar hårt på.
"Vi pitchar inte att vi ska kunna ta ut en grön premium, den ska bara krängas som vanligt. Det som är kritiskt är att göra det här superresurseffektivt. Vår ambition att jobba mot att liga på samma prisnivå som plasten", säger Martin Alexandersson.
Så hur ska de ta sig dit? Efter Ica-testet så blir det en period utan försäljning för Saveggy. Det skapar ett "litet glapp", enligt vd:n.
"Vår pilotmaskin har en begränsad kapacitet och en viktig fråga för oss nu är nästa generations maskin, som blir sju–åtta gånger snabbare, men den är på plats först senare nästa år", säger han.
Står det någon och skruvar på den här maskinen just nu?
"Vi är fortfarande i utvecklingsläge. Det är så klart frustrerande att inte kunna leverera de stora volymerna givet att vi har ett otroligt fint momentum. Men det är en del av att bygga bolag, testa och utveckla samtidigt.
Har ni pengar så ni klarar er tills den är klar?
"Vi är inte stressade, men vi behöver lösa den långsiktiga finansieringsfrågan och planerar en ny runda, absolut. För att kunna finansiera framtiden på ett bra sätt är det viktigt att visa resultat, där utfallet av den här lanseringen är jätteviktigt som bevis på marknadsacceptans".
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups




























