Byt till Impact Loop Europe
x

Spårbarhetsbolaget ökade med nära 600 procent: "Öppnar för andra"

Joel Nedar, produktchef och medgrundare på Improvin'. Foto: Pressbilder. Montage: Impact Loop.

Allt data fanns, men den var splittrad. Att göra den lättillgänglig med hjälp av AI visade sig vara en ytterst gångbar affärsmodell för spårbarhetsbolaget Improvin' vars mål är att kapa utsläpp i livsmedelskedjan.<br><br>→ Omsättningen ökade med nära 600 procent <br>→ Produktchefen Joel Nedar om de avgörande faktorerna <br>→ "Ingen säger att det här inte är ett problem"

Nyhetschef och redaktör

De bygger en digital plattform för att aktörer i matindustrin ska kunna förstå och driva hållbar förändring i sin egen leverantörskedja, skalbart och över landsgränser, tillsammans med sina odlare. Jordbrukssektorn står för ungefär en fjärdedel av de globala utsläppen av växthusgaser så här finns mycket att göra.

Och efterfrågan på Improvins mjukvara är stor, visar bokslutet för 2024 som Impact Loop har läst.

Under 2024 ökade nettoomsättningen för det Stockholmsbaserade bolaget från 1,8 miljoner till 12,5 miljoner kronor, en ökning på 590-procent.

Under samma period förbättrades resultatet, från -14,8 miljoner till -3,1 miljoner kronor.

"Vi löser ett tydligt problem hos globala aktörer i livsmedelskedjan. De behöver data som kan kopplas till affärsbeslut, både vid inköp och försäljning, och vi kan ge dem det", säger Joel Nedar, medgrundare och produktchef, till Impact Loop.

Vad är det för lucka på marknaden som ni täpper till?

"Att den data som finns är utspridd. Våra kunder har kunnat få tillgång till all data men den har varit svår att hantera. Det är därför steg ett i vår modell är att aggregera den. Jag är fascinerad av våra kunder hur väl de har kunnat bygga upp sina företag utan att ha bra beslutsstöd. Ingen säger att det här inte är ett problem."

Det Improvin' gör är att aggregera och verifierar produktdata från en massa olika källor så användaren kan bygga strategier utifrån dem. Beställare kan vässa sina inköp och producenter kan visa hur den egna produkten presterar gentemot andras.

"Om du har en produkt som är klimatmässigt bättre än andra så kan du ta bättre betalt för den", säger Joel Nedar.

Kombinerar AI- och jordbrukskunskap

Han och Improvins andra grundare Niklas Wallsargård har tidigare startat Skira tillsammans, en digital marknadsplats för lantbrukare. De har också erfarenhet av att ha jobbat på tunga tech-bolag som Google, Spotify och Microsoft. Erfarenheter som är guld värda i arbetet med Improvin'.

Enligt Joel Nedar är bolagets utvecklingsteam, som består av personer med elva olika nationaliteter, ett avgörande skäl till att det går så bra.

"Vi har lyckats koppla ihop AI-kunskap med kunskap om livsmedelskedjan. Vårt team består av en fascinerande blandning av hög integritet och 'grit'", säger Joel Nedar.

Hur har ni byggt detta team?

"Vi har haft en del tur, även om mina medgrundare inte tycker om att jag säger det. Men bra folk ger bra folk", säger Joel Nedar. Utan Improvins mission att minska livsmedelsbranschens klimatpåverkan hade det enligt Joel Nedar varit svårare att rekrytera.

"Vi skulle nog tappa halva teamet om vi inte hade ett uttalat mål om att skapa en bättre värld. Om AI är vårt dna så är det där hjärtat är", säger han.

Bolaget tog in 40 miljoner kronor 2023 och bland investerarna finns Pale Blue Dot, amerikanska Dynamo Ventures, Axel Johnsons Foodbridge och Pauligs riskkapitalgren PINC.

Amerikansk kvarn ny kund

Under 2024 beviljades Improvin' 6,4 miljoner kronor i anslag från Vinnova för att utveckla och implementera verifierade digitala produktpass för fältodlade råvaror. Det gångna året har Improvin' också lanserat sin plattform i bland annat Finland, Polen, Litauen, Sverige, Danmark och Tyskland och har fått in flera stora livsmedelsbolag som kunder. Däribland Hankkija, Paulig och Mondelez.

På andra sidan Atlanten har bolaget fått en skjuts av att ha fått in Star of the West, ett av USA:s största kvarnföretag, som kund.

En stor del av alla livsmedelsbolags utsläpp kommer från markanvändningen och enligt Joel Nedar har Impovin' indirekt potential att indirekt kapa koldioxidutsläppen med 100 miljoner ton koldioxidekvivalenter genom att både producenter och inköpare kunnat göra mer klimatsmarta val.

Vad satsar ni på 2025?

"Det är ovanligt med så här stark tillväxt men vi har varit med länge och vet att mycket av jobbet börjar nu. Vi anser fortfarande att vi ännu är i en tydlig såddfas. Vi vill fortfarande utveckla våra produkter för att öka värde och tillväxt."

När siktar ni på att redovisa svarta siffror?

"Det kan vi nog redovisa nu om vi vill."

Kan du utveckla?

"Vi har möjligheten att både fortsätta anställa och samtidigt bli cash-flow positive. Men vi vill skapa riktig förändring med det datadrivna beslutsstödet."

Improvin' vill vara en förebild, säger Joel Nedar, och visa att det går att både tjäna pengar och göra verklig impact.

"Om man zoomar ut är det inte så många som lyckats bygga affärsmodeller på att driva positiv förändring. Om man kan bygga ett stort bolag som gör det så öppnar det för andra", säger han.

Improvin' är baserat i Stockholm och har idag drygt 20 anställda. Vid årets slut ska personalstyrkan ha vuxit med några till.

"Vi är jättenöjda med omsättningen men vi kan öka mer. Under de kommande åren kommer vi att vara fler än hundra", säger Joel Nedar.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt

Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt

Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: