SLUTREPLIK: Impact handlar om genomförande, inte berättelser

Tom Roald Billgren, Malin Knave och Erik Zsiga är Trio taskforce. Foto: Pressbild.

Debatten om storytelling kontra produkt, missar kärnan. Det som fäller impact-bolag är sällan brist på vision – utan brist på struktur, beslutsamhet och operativ kraft, skriver Tom Roald Billgren, Malin Knave och Erik Zsiga i en slutreplik.

Kristina Skogvard argumenterar (7/12) för att impact-bolag halkar efter för att de är för svaga inom storytelling. De måste bli bättre på att spela på känslor. Det är inte problemet, replikerar Emil Pettersen (8/12), vars hållning är att många bolag snarare satsar mer på narrativ än på att bygga lösningar som kunder faktiskt vill betala för.

Båda har till viss del rätt. Att kunna illustrera impact är en förutsättning för impact-bolag. Vilka problem för framtiden löser vi? En stark berättelse vinner dessutom kundernas hjärtan, och kan locka både talanger och finansiärer. Men en bra berättelse räcker förstås inte. Även om vissa företag har skapat en känsla eller funktion före produkten så måste det till sist finnas en produkt eller lösning, annars blir det inget.

Till sist måste det finnas en produkt eller lösning, annars blir det inget

Ofta är bristen dock mer grundläggande än att en produkt eller berättelse saknas. Företagen har missat att förklara hur produkten fungerar, varför den är viktig för kunder och samhälle, och hur marknaden ser ut. De är ofta sugna på att prata om de möjligheter som produkten och företaget tillför, men lika viktigt är att också beskriva de långsiktiga utmaningarna. Vad är komplexiteten? Ofta är det den som kräver investerarnas insatser eller kan skapa friktion mot politiker och allmänhet.

Företagen har missat att förklara hur produkten fungerar

Och problemet kan vara än mer grundläggande än så. När verkligheten värker, när bolag ska överleva, leverera och växa räcker varken berättelser eller produkter. Då krävs handling, struktur och leveranskraft.

Vår erfarenhet från att arbeta inne i impact-bolag under hård press är att varken berättelsen eller produkten i sig är det som först brister. Det som brister är genomförandet.

Vi vill därför lyfta fram en annan typ av kompetens, som skulle behövas i impact-världen. Inte fler visionära framtidsutfästelser, detaljerade power points eller storytelling-workshops. Utan operativ kraft där tuffa beslut kan tas så att affären verkligen fungerar, kostnaderna hålls i schack och leveranserna levereras.

När pressen ökar räcker det inte att förbättra narrativet. Då måste företaget:

  • Få ned kostnader där det faktiskt gör skillnad.
  • Förenkla organisation och beslutsvägar.
  • Omförhandla avtal och skala bort sådant som inte bär.
  • Stabilisera kommunikationen så att medarbetare, kunder, ägare och omvärld hör samma sak och tror på det de hör.

Storytelling är viktigt. Produkten är avgörande. Men utan handlingskraft och exekvering blir inget av det till slut relevant.

I slutändan är det sällan brist på ambition som fäller impact-bolag. Det är brist på handling.

Malin Knave, Tom Roald Billgren, Erik Zsiga, företagsinsatsstyrkan Trio Taskforce

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om:

Fler artiklar: