Byt till Impact Loop Europe
x

Siktar på positivt kassaflöde i år – nu vill matsvinnsbolaget ta in mer kapital

Per Hjalmarö, vd, och Daniel Oddhammer, grundare på Generation Waste. Foto: pressbilder.

De ska stoppa matsvinnet med sin digitala kökslösning. Nu redovisar Generation Waste redovisar en förlust på 2,6 miljoner kronor för 2024 – men ökar omsättningen med 58 procent, kan Impact Loop avslöja.<br><br>"Målsättningen är att vara kassaflödespositiva under senare delen av 2025 eller början av 2026", skriver ledningen i årsredovisningen.

Redaktör och reporter

Generation Waste grundades 2018 av kocken Daniel Oddhammar, som arbetade inom "fine dining" för bland annat Leif Mannerström och började logga matsvinn i ett Excel-dokument för att få kontroll över hur mycket råvaror som slängdes i onödan.

Nu visar nya siffror som Impact Loop läst att det Göteborgsbaserade fortsätter att investera tungt i tillväxt på vägen mot målet om kassaflödespositivitet.

Konsultbolaget, som utvecklar digitala plattformar för att hjälpa köken att sortera, väga och analysera matsvinn med slogans som "Changing the world, one plate at a time", såg sin nettoomsättning öka från 3,1 miljoner kronor 2023 till 4,9 miljoner kronor 2024 – en ökning på 58 procent.

"Bolaget har framgångsrikt utökat sin kundbas genom nya avtal med både offentliga och privata verksamheter, vilket resulterat i ökad omsättning och stärkt marknadsposition", skriver bolaget i den nyligen publicerade årsredovisningen som Impact Loop läst.

Detta följer trenden från tidigare år där bolaget växte med 40-50 procent årligen, enligt vd:n Per Hjalmarö som gick från affärsängel 2020 till styrelseledamot 2023 och slutligen operativ vd efter en bakgrund inom IT-utveckling på företag som Hogia.

Företaget pekar på satsningar på utveckling bakom kostnaderna:

"En väsentlig del av årets fokus har legat på vidareutveckling av bolagets digitala plattformar, med syftet att erbjuda kunderna mer träffsäkra och användarvänliga verktyg", står det i årsredovisningen.

Generation Waste redovisar dock en förlust på 2,6 miljoner kronor för 2024, ett steg framåt jämfört med förlusten på 3,2 miljoner kronor året innan.

Tog in pengar – och ska ta in mer

Under oktober 2024 genomförde bolaget en nyemission där de tog in 3,4 miljoner kronor från befintliga ägare som GU Ventures och T-Klein Invest. Nu ser ledningen behov av ytterligare kapital för att nå den utlovade kassaflödespositiva fasen.

"För att bolaget ska kunna driva verksamheten vidare i planerad omfattning under hela 2025 behövs tillskott av nytt kapital", skriver styrelsen.

De är dock optimistiska inför framtiden och skriver vidare att "målsättningen är att vara kassaflödespositiva under senare delen av 2025 eller början av 2026."

Bolaget genomför nu en riktad nyemission som är öppen mellan 1 maj och 31 augusti 2025, med målet att ta in 2,5 miljoner kronor varav 1,5 miljoner kronor redan är accepterade.

"Vi ser att det är flera av våra befintliga kunder som vill utöka med fler kök samt att vi har en positiv trend med nya kunder som startar efter sommaren", skriver styrelsen.

Per Hjalmarö pekade i en tidigare intervju med Impact Loop på att nya regleringar från EU kring matsvinn sätter press på offentliga aktörer som skolkök. Bolagets kundbas består av kommuner, hotell, rederier och sportanläggningar, även om enskilda restauranger fortfarande är en utmaning att nå, enligt Per Hjalmarö.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Läs vidare artikeln – just nu 14 dagar för 49 kr

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs vidare artikeln – bli medlem

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.