Deras AI kan skapa rosdoft utan rosor – tar in kapital från Pinc

Gustaf Hembergs bolag Scindo använder AI och enzymteknologi för att skapa smaker och dofter på ett mer klimatsmart sätt.<br><br>Nu kliver taco- och kaffejättens investeringsarm Pinc in med kapital.<br><br>"Det är inte ofta man hittar ett alternativ som är så mycket bättre för miljö och hälsa", säger Rosemari Herrero, investeringsansvarig på Pinc.<br>

Doften av rosor kommer från en specifik molekyl som man vanligtvis får fram genom att odla enorma mängder rosor – även om själva molekylen bara utgör en bråkdel av resultatet. Det är ineffektivt och resurskrävande.
Det brittiska bolaget Scindo, grundat av svensken Gustaf Hemberg, har en annan lösning. De använder AI och enzymteknologi för att skapa samma bioaktiva molekyler – smaker, dofter och ingredienser – men på ett mycket mer hållbart sätt.
I stället för oljebaserad kemi eller storskaliga odlingar utgår de från förnybara råvaror och restprodukter från exempelvis jord- och skogsbruk. Resultatet blir identiska molekyler, men billigare, mer miljövänliga och resurssnåla.
Forskning från Oxford
Nu kliver taco- och kaffejätten Pauligs investeringsarm – svenska riskkapitalbolaget Pinc – in och gör därmed sin femte investering för året. Tillsammans med London-baserade Kadmos Capital och Clay Capital från Singapore totalt 50 miljoner kronor i Scindo.
”Scindos lösning sticker ut – det är inte ofta man hittar ett alternativ som är så mycket bättre för miljö och hälsa, dessutom till ett attraktivt pris”, säger Rosemari Herrero, investeringsansvarig på Pinc.
Tekniken bygger på flera års forskning från Oxford University. Genom att samla unik data om hur olika enzymer fungerar har bolaget kunnat utveckla en AI-plattform som designar de mest effektiva enzymerna för varje specifik process.
"Det gör att vi kan accelerera utvecklingen och möta industrins behov snabbare", säger Gustaf Hemberg.
Från glass till bakverk
Förutom att stärka upp teamet med med expertis inom maskininlärning, enzymteknik, processutveckling och kommersialisering, ligger fokus på att få ut de första produkterna på marknaden och börja utveckla nästa generation av produkter.
"Vi samarbetar redan med flera globala aktörer och inom det kommande året lanseras de första produkterna: en naturlig smakingrediens som kan användas brett – från glass till bakverk – och en anti-aging-aktiv ingrediens för hudvård", säger Gustaf Hemberg.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups