Så gick det för second hand-bolaget Inimini: "Kan sköta fyra gånger så många bokningar på samma tid"
Det Malmöbaserade bolaget Inimini fortsätter att växa sin e-handel med begagnade barnkläder. En flytt till större lokaler och investeringar i tech har knaprat på resultatet, men enligt medgrundaren och vd:n Josefin Runquist har det varit nödvändigt:<br><br>"Hon som jobbar med logistik kan nu sköta fyra gånger så många bokningar på samma tid."
.png)
Inimini startades 2020 av Josefin Runquist och Maja Vallinder (båda utbildade på Textilhögskolan i Borås) i syfte att skapa en enkel och smidig e-handel för begagnade barnkläder. När de presenterade sin idé i Svt-programmet Draknästet 2023 nappade samtliga investerare och bolaget tog in 3 miljoner kronor till en värdering på 15 miljoner kronor från Lena Apler, Christian von Koenigsegg, Jonas Tellander och Shervin Razani.
Sedan dess har bolaget vuxit stadigt. Inimini består nu av drygt 20 personer och nettoomsättningen för 2024 hamnade på 6,2 miljoner kronor, en ökning med 50 procent från året innan.
"Marknaden är stark", säger Josefin Runquist, som tar ett kort avbrott i semestern för att prata med Impact Loop som läst det senaste bokslutet.
Bolaget hade under förra året över 13 500 kunder, varav runt 50 procent var återkommande.
Åkte på dubbel hyra
Samtidigt försämrades resultatet med 61 procent, från -3,8 miljoner till -6,1 miljoner kronor. Inte förvånande, enligt grundaren. Det är till stor del en följd av att företaget bytt till en mycket större lokal.
"Vi lämnade en lokal på 500 kvadratmeter för en betydligt större och fick hantera dubbelhyra en period. Dessutom fick vi ta en del externa kostnader för att komma på plats med lager och allt. Vi hade så klart önskat att vi landat på ett lite bättre resultat, men det var inte överraskande", säger Josefin Runquist.
Att utveckla ett digitalt logistikflöde har också tagit resurser. Inimini köper in begagnade barnkläder från privatpersoner för 30 kronor kilot och har egna chaufförer och bilar för upphämtningar i södra delen av landet. (Som Impact Loop skrivit tidigare tar de dock inte emot kläder från snabbmodekedjorna Shein och Temu).
"Man kan säga att vi är lika mycket ett logistikbolag som e-handelsbolag. Planeringen av rutterna gjordes manuellt tidigare, nu har vi utvecklat en egen applikation som gör chaufförernas färdvägar så optimerade som möjligt. Hon som jobbar med logistik hos oss kan nu sköta fyra gånger så många bokningar på samma tid", säger Josefin Runquist.
Vill fortsätta att växa
Bolaget har också satsat pengar på att uppgradera sitt pack- och plock-system, förbättrat inmatningen av plagg och automatiserat hela bildredigeringsflödet till sajten.
När ska ni gå med vinst?
"Det beror lite på. Vi satsar på att ta in lite mer pengar under 2025 eller 2026 och då tror jag snarare att vi satsar på större tillväxt. Det är svårt att göra båda sakerna samtidigt", säger Josefin Runquist.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt
Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt
Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups