Byt till Impact Loop Europe
x

Boom, bang och brakförluster – så går det för 21 AI-bolag inom impact

Några av personerna i vår genomgång. Foto: Pressbilder. Grafik: Diana Demin.

AI-hajpen är omöjlig att missa och entreprenörer och investerare flockas kring nya möjligheter. Tidigare har vi tittat på hur AI-bolagen inom impact värderas. Nu följer vi upp med hur det faktiskt går för dem.<br><br>"Planen är att minst dubbla omsättningen under 2025", säger Sára Nožková, vd på Flox.<br><br>→ Omsättning och resultat för 21 AI-bolag inom impact<br>→ De satsar på produktbygge framför intäkter <br>→ Gick i konkurs när kunderna försvann<br>

Reporter och redaktör

AI i kombination med impact lockar allt mer riskkapital och i branschen har det poppat upp en rad nya bolag senaste tiden, med höga värderingar.

Nu har Impact Loop gått igenom årsboksluten för 21 bolag för att se hur det går.

Här finns en konkurs och flera stora brakförluster – men också höga ambitioner och tillväxtplaner.

Många bolag är unga och har bara ett bokslut i ryggen, men några – som energiflex-bolaget Flower och matsvinnsminimeraren Appetite – har varit med längre (mer om deras resa nedan).

Har vi missat något bolag – tipsa oss gärna!

Innan vi dyker ner i listan tittar vi på tre exempel.

Konkurs för matsvinnssbolaget

Efter flera tuffa månader, då AI-bolaget Appetite som hjälper krogar att minska matsvinnet förlorade flera stora kunder i omgångar, gick det till slut inte längre. I början av augusti kunde Impact Loop berätta att bolaget ansökt om konkurs, trots intäkter på över 10 miljoner kronor 2024.

Appetites vd, Jacob Kihlbaum, berättade då för Impact Loop att en stor kunds problem gav ringar på vattnet – och blev spiken i kistan. I början av 2024 pivoterade bolaget från att erbjuda sin AI-tjänst till dagligvaruhandeln till att hjälpa restauranger vilket ledde till några spännande kundprojekt, däribland hamburgerkedjan Brödernas.

"När de gick in i rekonstruktion hösten 2024 så satte det käppar i hjulet för både vår likviditet och en pågående sådd-runda vi kommit långt i", skrev Jacob Kihlbaum till Impact Loop.

H&M-backade bolaget ska minska returer

Ecomid grundades av Oscar Rundqvist, som har en bakgrund inom digitalisering på H&M. Genom sin plattform vill de förändra vårt ohållbara shoppingbeteende, vilket bland annat innebär att minska den stora mängden returer – något som idag leder till onödiga transporter, höga kostnader och ett betydande klimatavtryck.

Under 2024 tog bolaget in 30 miljoner kronor i en kapitalrunda med Capital T och H&M Ventures som största investerare. I bolagets första bokslut 2024 var intäkterna fortfarande blygsamma och uppgick till 25 000 kronor medan rörelseresultatet uppgick till drygt -2 miljoner kronor. Samtidigt uppger bolaget på sin hemsida att de samarbetar med välkända varumärken som ICIW, Björn Borg och & Other Stories – och att en miljon konsumenter använder deras plattform dagligen.

"Vi prioriterar just nu inte intäkter, utan snarare på att bygga och förbättra produkten", sade Oscar Rundqvist tidigare till Di.

Produktlansering för "djurskrämmaren"

Flox, som utvecklar AI-teknik för att stoppa vilda djur från att krocka med flygplan, tryckte på gasen ordentligt under förra året. Omsättningen ligger kvar oförändrad på knappt 3 miljoner kronor men bolaget berättade tidigare för Impact Loop att de avsiktligt satsat mycket pengar på utveckling under 2024. Något som inneburit ett negativt resultat på drygt 5 miljoner kronor 2024.

"Vi tog in en runda inför året och använde bland annat pengarna till att bli dubbelt så många i teamet för teknikutveckling och produktutveckling", sade vd:n Sára Nožková tidigare till Impact Loop.

Nu väntar en produktlansering och en ny runda som förväntas bli publik inom kort. Planen är även att minst dubbla omsättningen under 2025 och nå lönsamhet i slutet på 2026.

Bildtext: Hans Salomonsson (Embedl), Markus Drugge (Arboair), Oscar Rundqvist (Ecomid), Elin Mårtensson (Ai-bob), Niklas Wallsargård (Improvin), John Diklev (Flower), Karolina Ling-Vannerus (Circulate), Sára Nožková (FLOX), Ebrahim Balouji (Eneryield), Liselott Johansson (Greater Than) och Lousie Gauffin (Arkion Solutions).

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt

Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – just nu med 30% rabatt

Fullständig tillgång till alla artiklar, nyhetsbrev, investerar-databaser – och mer!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: