Nornorm om nya rundan på 550 miljoner kronor: "Om vi ska göra impact måste vi bli stora"

Dansk-svenska möbeluthyraren Nornorm tar in drygt en halv miljard kronor från Ikea, riskkapitalbolaget Verdana och H&M:s Karl-Johan Persson i nytt kapital.<br><br>"Marknaden är stor och om vi ska göra impact måste vi bli stora", säger vice vd:n Emil Steenhouwer som leder den svenska verksamheten.
.png)
Dansk-svenska Nornorm köper in begagnade och till viss del nya möbler som bolaget sedan hyr ut till andra företag efter att alla enheter id-märkts och restaurerats eller anpassats för nästa kund.
Klimatvinsten består i att möblernas livslängd förlängs och att den som vill inreda ett kontor slipper att handla nya produkter.
I bolagets nya finansieringsrunda – en mix av eget kapital och lån – deltog samtliga befintliga investerare: Verdane, Inter IKEA, Banco Santander och Philian Invest, investeringsbolaget som ägs av H&M:s ordförande och svenske miljardären Karl-Johan Persson. Ikea var också med som tidig investerare när bolaget startade.
Tillskottet innebär att Nornorm tagit in 1,2 miljarder kronor sedan start.
De nya pengarna ska gå till att växa upp verksamheten i Europa och lite längre fram i USA.
"I en linjär ekonomi uppmuntras företag att använda och köpa mer. Men vi är tvärtom – ju mer vi kan återanvända och renovera och ju mindre material vi använder, desto bättre för vår verksamhet", säger vd Anders Munk Jepsen till europeiska Impact Loop.
Han tillbringade nästan 15 år på Ikea innan han 2020 grundade Nornorm tillsammans med Skype-medgrundaren Jonas Kjellberg.
Affärsmodellen – som Anders Munk Jepsen själv liknar vid "Netflix för möbler" – bygger på flexibilitet. Företag hyr möbler på abonnemangsbasis utan bundna avtal och kan byta ut det de inte längre behöver med relativt kort varsel. Enda kroken: uppsägningstiden är sex månader.
Nornom består i dag av nio fristående dotterbolag i bland annat Nederländerna, Storbritannien och här i Sverige.
Emil Steenhouwer är Nornorms vice vd och den som sköter den svenska verksamheten. Han säger till Impact Loop att det nya kapitaltillskottet behövs för att fortsätta växa och utveckla produkten.
Eftersom Nornorm arbetat med en prenumerationsmodell behövs ekonomisk uthållighet då intäkterna ska räknas in under en betydligt längre tidsperiod jämfört vid försäljning.
"Det är en jobbig startsträcka. Eftersom vi jobbar med möbler har vi inte heller bara en utveckling av tekniken att göra utan även av de fysiska produkterna. Sådant driver också kostnad", säger han.
Ni har en rad runga investerare bakom er. Vad är hemligheten?
"Mycket beror på Anders och Jonas erfarenheter och nätverk. De har verkligen förstått vikten av att få in stora aktörer med uthållighet. Vi satsade på att 'go big' från början."
I Sverige redovisade Nornorm svarta siffror förra året, något som Impact Loop skrivit om tidigare.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups