Därför väljer Max amerikanskt för sin nya vegburgare
Hamburgkedjan Max är först i Europa med att erbjuda amerikanska vegjätten Impossible Foods växtbaserade kött.<br><br>Kan det här bli sparken i baken som svenska bolag som producerar vegetariska "hamburgerpuckar" behöver? <br><br>Ja, anser Max – och får medhåll av vegankocken och foodtech-entreprenören Gustav Johansson.
.png)
Max har sedan 2016 haft växtbaserade alternativ som en del av menyn. Det uttalade målet är att minst hälften av alla sålda måltider ska vara något annat än rött kött.
Den här veckan börjar de servera köttfria burgare från amerikanska Impossible Foods på några utvalda restauranger i Sverige. Max blir därmed först ut i Europa att erbjuda "puckar" från bolaget som gjort sig känt för sina vegburgare som är så lika kött i både smak och konsistens att de till och med "blöder".
Men när Impossible Foods kommer till Sverige saknas just den detaljen, eftersom den genmodifiering (GMO) som krävs för att få till de blödande växtburgarna inte är godkänd i EU. Impossible använder hemogobin från sojaväxtens rot för att framställa effekten vilket EU alltså inte godkänt.
"I den burgare vi nu lanserar har de tagit bort GMO-delen. Det är alltså inte den variant som 'blöder' av hemoglobin, men när du smakar den är den ändå extremt köttlik. För mig är det här den växtbaserade burgare som mest övertygande försöker smaka kött – både i smak och i likhet", säger Kaj Török, som är hållbarhetschef på Max, till Impact Loop.
Smak går före nationalitet
Men varför tar Max, en kedja som kört hårt på det svenska i allt från köttval till musik och kommunikation, in en amerikansk växtbaserad burgare?
Enligt Gustav Johansson, känd för bloggen Jävligt Gott och numera foodtech-utvecklare, är det inte konstigt. De svenska alternativen är inte lika bra.
Detta trots att den försvenska Impossible-varianten saknar hemoglobin.
"Impossible har lyckats otroligt bra med smaken och texturen ändå. Det handlar om en kombination av soja, fett och protein som gör att deras burgare är bland de mest köttliknande som finns. Jag har testat många alternativ, och det här är på riktigt", säger han till Impact Loop.
"Måste stötta svenska alternativ"
Enligt Gustav Johansson är det rätt att låta smak och ätupplevelse avgöra valet av produkt, inte ursprungsland.
"Max har här valt att det är viktigare att servera något riktigt bra än att det är svenskt. Det tycker jag är helt rätt. Man ska inte servera dålig mat bara för att den råkar vara lokalproducerat", säger han.
Kan man se det här som ett slag mot svenska foodtech-bolag?
"Vi måste fråga oss varför svenska produkter inte är bättre. Om Impossible nu visar att det går att göra burgare som på riktigt kan konkurrera med kött, kan det både öka efterfrågan och få investerare att inse att det finns en marknad."
Kaj Török bekräftar det Gustav Johansson säger: smaken är avgörande.
På de restauranger där den nya burgaren gör entré ersätter den Max egen plant beef – som görs tillsammans med Dafgårds. Om Impossible-burgaren går så bra som de hoppas, kommer den att stanna kvar i sortimentet, förklarar Kaj Török.
"Våra gäster avgör – smaken är alltid nummer ett", säger han.
Men Max väger även in det lokalproducerade i sina beslut.
"Våra andra växtbaserade burgare är utvecklade i samarbete med svenska företag i Dafgårds och Oh Mungood. Jag hoppas att den här lanseringen kan bli en spark i baken för fler svenska bolag. Jag hoppas att företag som Re:meat och andra snart kommer ut med produkter som är ännu bättre än Impossible", säger Kaj Török.
Impact Loop har varit i kontakt med Oh Mungood, som nu får konkurrens inne på Max, som har avböjt att kommentera amerikanernas intåg på hamburgerkedjan och hur bolaget ser på det.
Men Kai Török och Gustav Johansson är eniga om att Impossibles intåg kan ge positiva ringar på vattnet. Och den sistnämnde vill också se det han kallar för "en större diskussion" om växtbaserade alternativ till kött.
"Kossan eller kycklingen är ju i praktiken 'open source' – ingen äger ett patent på dem. Men alla nya köttalternativ bygger på patenterad teknologi från olika bolag. Om vi i Sverige i framtiden ska byta ut våra 'open source-kossor' mot patenterade amerikanska, israeliska eller nederländska lösningar, då måste vi fråga oss: är det verkligen en utveckling vi vill ha? Och om inte, då måste staten och investerare kliva in och stötta svenska alternativ", säger Gustav Johansson.
Kaj Török menar att den leverantör som lyckas brett med ett växtbaserat alternativ kommer att driva en positiv utveckling för andra i samma bransch, oavsett om den som går först är ett utländskt eller svenskt bolag.
"Om Impossible lyckas i stor skala, då kan vi bygga världens mest moderna marknad för växtbaserade burgare – och då kommer även svenska producenter att vilja hänga med."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups