Byt till Impact Loop Europe
x

Gustav "Jävligt Gott" Johansson lämnar influerarmarknaden – kliver in i foodtech med nytt bolag

Gustav Johansson, grundare av Jävligt Gott och Food Beat. Foto: Andreas Jennische.

Han är veganen och matbloggaren som blev kock och kursledare och nu impact-entreprenör som vill sätta en ny standard för livmedelsinköpare. Gustav Johanssons nya satsning bygger på en storskalig testverksamhet och Impact Loop har träffat honom i provköket.

Nyhetschef och redaktör

Det var matbloggen Jävligt gott som gjorde Gustav Johansson känd för en bredare krets. På bloggen visade han att vegansk matlagning inte behöver bestå endast av linsgryta, utan att det faktiskt går att laga mat som inte är konstig och som erbjuder höga smaker med enbart växtbaserade produkter.

Impact Loop träffar honom i en stor lokal bakom gamla Karolinska sjukhuset i Stockholm, utrustad med ett stort kök, kontorsrum och flera laboratorier. Lokalen är Sorosh Tavakolis foodtech-bolag Stockeld Dreamerys men eftersom de endast har några få anställda kvar i Sverige finns det gott om plats för Gustav Johansson att hyra in sig på.

Ska testa hur produkterna beter sig

Det som var hans tidigare affärsmodell, influerarmarknadsföring, föll mer eller mindre samman i samband med pandemin och explosionen av TikTok. Och hur många kurser i vegansk matlagning som helst går det inte att sälja till privatpersoner som enmansaktör – och därmed kommer vi in på Gustav Johanssons senaste grej: Foodbeat, ett nytt bolag som han själv beskriver som Jävligt Gotts B2B-gren.

Bakom bolaget står utöver han själv även Emil Gustavsson som har en bakgrund från reseförsäljningsföretaget Mozio och Silicon Valley.

Och vad är det då Foodbeat ska göra? Jo, berättar Gustav Johansson, bolaget ska göra storskaliga tester av klimatsmarta livsmedelsprodukter som finns på den svenska marknaden (ej bara helt växtbaserat) med målet att lyfta fram de bästa i en sökbar databas. Så att det blir lätt för inköpare på restauranger, storkök och kommuner att byta ut en klimattung produkt mot en med lägre fotavtryck.

Utöver "hård data" som koldioxidutsläpp ska Foodbeat också erbjuda "sensorisk och praktisk" information om produkterna – och det är här kökslabbet kommer in i bilden. Målet är att kunna visa vilken havregrädde som funkar bäst vid kokning eller vilken vegansk ost som smälter bäst på en burgare.

Det här något som inköpare ofta inte har tid att testa själva, säger Gustav Johansson.

Vill få stora inköpare att välja klimatsmart

Målet är att lyfta fram bra produkter så det blir självklart för alla foodservicebolag att använda dem istället alternativ som är sämre för klimat och hälsa.

Affärsmodellen bygger primärt på att inköparna betalar för tillgång till tjänsten via en prenumerationsmodell. Målgruppen är stora foodservice-inköpare som hotellkedjan Scandic, kommuner, skolmatsföretaget Sodexo, flygbolaget SAS och liknande.

Gustav Johansson berättar att duon precis har öppnat en kapitalrunda där de hoppas få in 3 miljoner kronor från investerare.

"Jag tror att det här vi på sikt kommer att ha en ganska stor, vad ska man säga, impact. Det känns spännande", säger Gustav Johansson.

Vill skapa foodtech-hubb

Utöver arbetet med nya bolaget hoppas Gustav Johansson kunna locka fler bolag till kökslabbet. Förhoppningen är att skapa en foodtech-hubb där entreprenörer kan ha nytta av närhet till varandra.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Läs vidare artikeln – just nu 14 dagar för 49 kr

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs vidare artikeln – bli medlem

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: