Byt till Impact Loop Europe
x

Jag satte kaffet i vrångstrupen av vår "impact-diss" – det var bra

Camilla Bergman, chefredaktör och grundare av Impact Loop. Foto: Impact Loop.

Vårt eget nyhetsbrev fick mig att gå i taket – och inse något viktigt, skriver Impact Loops Camilla Bergman.

Chefredaktör

Hur hett är impact som begrepp? Det är en fråga vi lyft flera gånger de senaste månaderna – på scenen på vårt event BUILD, med varumärkesproffsen, med de som tycker att impact blivit för kommersiellt, och inte minst här på redaktionen.

Frågan är inte konstig: Northvolts kollaps har bränt vissa investerare, samtidigt som AI och defencetech svävat upp som nya, hajpade ord.

Själv har jag tagit diskussionen med ro. Om något tror jag faktiskt att det är bra att den enorma hajp som var kring impact för cirka två år sedan nu lagt sig på normalnivå. Många impact-bolag som tog in kapital då har fått kämpa med att leva upp till orimliga förväntningar. Vissa har gått omkull som konsekvens.

Efter nästan ett helt arbetsliv inom affärsjournalistik vet jag också att trender kommer och går. När jag var vd på nyhetssajten Breakit var det en ständigt återkommande fråga: Är "tech" som begrepp utdaterat?

Trots detta satte jag kaffet i vrångstrupen när jag igår morse öppnade vårt eget nyhetsbrev Impact Loop och läste:

Är impact som begrepp på väg ut? Bonniers eventchef la tidigare i år ner deras impact-event – bland annat med hänvisning till att det är ett "luddigt begrepp". Idag skriver vi om Vinnova som plockat bort ordet impact ur impact-stödet (!), eftersom myndigheten anser att det är att kategorisera som ett "surrord".

För en utomstående är texten, skriven och redaktörad av mina kollegor Johann Bernövall och nyhetschef Andreas Jennische, kanske inget att hetsa upp sig över.

Men själv reagerade jag starkt. Vad var det här för stora växlar vi drog på att konkurrenten Bonnier lagt ner sitt impact-event? Och att Vinnova slopar ett ord på grund av att de snarare vill se impact i allt? Det finns ju massor av aktörer som mer än gärna använder "impact" som begrepp – vi är en av dem!

(Lite tänkte jag också, ska erkännas: "Bit inte den hand som föder er, Johann och Andreas!").

Men framförallt kände jag – som har någon sorts protektionistisk impact-bolag-ådra i mig) att detta var en diss mot er, våra läsare. Inte nog med att ni ska hantera en skakig omvärld och lågkonjunktur, ska ni också få slängt i ansiktet att impact-begreppet är ute i kylan? Och av oss?!

Tankarna snurrade – och väl på kontoret samlade jag Johann och Andreas i köket och förklarade min ståndpunkt. Och eftersom jag har fantastiska kollegor lyssnade de noggrant och beskrev hur de själva tänkt när de skickat ut brevet. Nyhetschef Andreas sa:

"Jag håller verkligen inte med om att introt dömer ut impact som bransch. Vi pratar om begreppet. Folk vet att vi är på deras sida! Vi måste kunna ge lite 'tuff kärlek' till våra läsare och prata om en aktuell debatt?!"

Lustigt nog hade jag kvällen innan sett ett avsnitt av brittiska Netflix-serien The Crown, som handlade om när BBCs högsta chef ville stoppa den legendariska intervjun med prinsessan Diana, för att skydda kungahuset.

Nu kände jag mig plötsligt själv som BBC-chefen (ursäkta märklig liknelse), när jag försökte "skydda" våra läsare. Medan mina kollegor tyckte tvärtom: Vi diskuterade ju bara ett ord! Är det så himla känsligt?

Ju mer vi pratade desto mer ersattes mina känslor av något annat. Var det stolthet? För jag insåg något viktigt: Så bra att vi kan ha den här diskussionen!

Inte bara är det avgörande att – som klyschan säger – ha högt i tak och tycka olika. Diskussionen sätter också fingret på något man måste tänka på som nyhetsmedia som bevakar en bransch:

Du behöver både vara en företrädare för din bransch och få människorna i den att känna pepp – men också lyfta känsliga frågor och våga granska kritiskt. Var gränsen går måste ständigt vara uppe för diskussion.

När jag sedan dök ner i siffrorna i vår nya bolagsdatabas insåg jag något ännu viktigare: Impact-bolagen står pall. Faktum är att vi ser en markant skillnad i tillväxt och lönsamhet från förra året hos många av bolagen (mer om detta snart).

Så är impact som begrepp hett eller inte? Äsch, jag vet inte, men spelar det någon roll? Trendord kommer och går, bra bolag består. Och just nu finns det väldigt många bra Impact-bolag där ute. Vad tycker du?

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Läs vidare artikeln – just nu 14 dagar för 49 kr

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs vidare artikeln – bli medlem

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.