Krönika: Från verktyg till Gud – hur ska impact-bolagen förhålla sig till AI-hajpen?
Allt fler röster i techvärlden beskriver AI som något nästintill gudomligt – ett kall som kräver lojalitet och uppoffring. Samtidigt står impact-bolagen inför ett vägval: följa hajpen eller hålla fast vid människan i centrum? <br><br>Det handlar inte bara om teknik – utan om värderingar, skriver Impact Loops reporter och redaktör Johann Bernövall i en krönika.
.png)
När jag först såg klippet med Ashutosh Samal – en indisk utvecklare som beskrev sitt lugna arbetsliv i Sverige – tänkte jag inte mycket mer än att det var ett trevligt inlägg i bruset där han berättar om det fina i att få frukost på jobbet och kunna gå hem vid fyra utan att chefen ger klartecken.
Men de många reaktionerna – och en uppföljande artikel i India Times – gjorde mig nyfiken. Vad var det egentligen som berörde så många? Kanske att det bröt mot en berättelse som startup-världen börjat vänja sig vid – en ständig tillgänglighet och 996-scheman.
Samtidigt som den svenska frukostmackan och arbetsdagar som slutar klockan fyra hyllas av tusentals tittare från USA och Asien, händer något annat i den globala techvärlden. Där beskrivs AI inte längre bara som ett verktyg – utan som ett kall. Och den senaste tiden har 996 börjat lyftas även i Sverige. Det Sverige som samtidigt lyfts fram i indisk media som ett unikt exempel på "work/life balance".
AI beskrivs som ett kall
Det är inte ovanligt att höra investerare tala om AI med nästan religiös övertygelse. I USA startade en tidigare Google-ingenjör, Anthony Levandowski, en faktisk religion: en officiell AI-religion: Way of the Future. Syftet? Att förbereda mänskligheten på att välkomna en superintelligent AI som en gud. Det låter kanske som science fiction, men organisationen var registrerad och aktiv i flera år – med målet att forma en framtid där AI inte bara styr våra verktyg, utan även våra världsuppfattningar.
[split-article-here]
Religionen var aktiv mellan 2017 och 2021, så helt redo var inte världen, inte då i alla fall.
Men om AI är ett nytt evangelium – något för massorna att dyrka – vem är det då som står kvar och påminner om vad syftet var från början?
Jag pratade nyligen med Anna Haupt på Industrifonden som just varit på ett tech-event i Detroit. Hon berättade om hur många amerikanska entreprenörer verkar ha nått gränsen – trots (eller på grund av) att de jobbar extremt mycket. Flera hade tagit sabbatsår. Inte för att de hade lyxen, utan för att de kände att de var på väg att gå sönder.
Det låter kanske som science fiction
Vi är i ett läge där AI-utvecklingen inte bara handlar om teknik – utan om värderingar. Vad det faktiskt också handlar om är människosyn. Är det värt att offra människors tid och liv för att vinna ett race? Och leder racet ens till framgång och tillväxt?
Impact-bolag befinner sig mitt i detta vägskäl. Ska man följa tempot, anpassa sig till en ny verklighet där AI är "allt" – eller hålla fast vid idéer om balans, långsiktighet och hållbarhet även när det blåser som mest?
Som GoClimate – som jobbar med vad man kan kalla för 665 (sex timmars arbetsdag, fem dagar i veckan) beskrev det för mig i veckan: "Det är en del av vår framgång att vi har det så bra och har så pass roligt på jobbet". Och ja, de är ett bolag som har AI som en stor del av sin affärsidé.
Ska man följa tempot eller hållas fast vid idén om balans
Det är lätt att prata om värderingar i pitch-deckar. Svårare att leva dem när hypen är som starkast.
Men det är också nu det verkligen räknas.
För någon måste våga stanna upp när alla andra springer. Någon måste fortsätta se AI som ett verktyg bland många – inte som ett självändamål. Det kanske inte ger 100 gånger pengarna. Men kanske något annat: teknik som faktiskt förbättrar liv, snarare än äter upp dem.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs vidare artikeln – just nu 14 dagar för 49 kr
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Läs vidare artikeln – bli medlem
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups