Hon ska skala upp återbrukade t-shirtar: "Folk lägger huvudet på sned"

För åtta månader sedan drog Hanna Saurén igång Imperfect industries som gör merch av överblivna t-shirts. Nu har hon snart "räddat" 3 000 t-shirts och samarbetar bland annat med humorgruppen I just want to be cool. <br><br>"Många säger att det inte går att skala återbruk", säger Hanna Saurén och menar att folk lägger "huvudet på sned" när man kommer in på ämnet.

Av en slump drog Hanna Saurén igång sitt återbruksbolag samtidigt som reglerna om att textilavfall måste återvinnas, trädde i kraft. Och även om regeringen nu backat kring just dessa regler kan en rad EU-regleringar ändra kartan för textilindustrin.
Här finns en lucka att fylla, menar Hanna Saurén.
"Textilbranschen har hittills fokuserat mycket på återvinning och inte så mycket på återbruk", säger Hanna Saurén.
Hennes bolag, Imperfect industries, kombinerar restaurering av t-shirts med on-demand tryck och står på två olika ben. Dels ett B2B-segment för företag som vill trycka upp event- och profilkläder.
Det andra benet är en form av B2B2C där hon mot en provision hjälper bland annat influencers att sätta upp en webb-shop där de kan sälja sina unika t-shirts. På kort tid har hon redan knutit till sig bland annat humorgruppen I just want to be cool och sko- och klädmärket Icebug.
Vill inte städa upp efter jättarna
Imperfect industries tar tillvara på t-shirts som second hand-marknaden inte lyckas sälja eller fånga upp – plagg som ofta annars exporteras eller förstörs.
Utmaningen med återbruk är att det kräver mycket handpåläggning – t-shirtarna ska sorteras, lagas, tvättas och slutligen tryckas. Ändå finns det enligt Hanna Saurén lönsamhet i det och de (än så länge Hanna själv och hennes man som hjälper till på fritiden) går plus på sina projekt.
"Många säger att det inte går att skala återbruk. Det stannar ofta i projekt och folk lägger huvudet på sned och tycker att det är lite gulligt när folk återbrukar. Det är utmanande att nå volym och impact", säger Hanna Saurén.
Hon medger att det är arbetsintensivt men tror att processen kommer att effektiviseras i takt med att företaget växer.
Att samarbeta med stora modeaktörer för att ta hand om så kallad deadstock, kläder som de inte kunnat sälja, är inget alternativ.
"Vi vill jobba post-consumer och vill helst att de här stora jättarna själva ska ta ansvar för sin överproduktion så att den blir tydlig. Att jobba med deadstock vore såklart enklare men vi vill närma oss textilberget från andra hållet. Vill man jobba cirkulärt och på samma gång resurssmart så är det där man måste börja sin business", säger Hanna Saurén.
3000 t-shirtar räddade
Målet under 2025 var att rädda 2 000 t-shirtar, nu närmar de sig 3000. Om fem år hoppas hon ligga på 25 000 t-shirtar per år.
Nu väntar en viktig period med hösten och julen för bolaget, som precis släppt ett nytt samarbete med Moomin Characters.
"Om vi säljer 1 000 t-shirtar i år så är jag nöjd. Jag har inga officiella försäljningssiffror men jag är jättenöjd med vad vi åstadkommit på så kort tid", säger hon.
Målet framöver, förutom att minska handpåläggningen, handlar om att ändra beteenden och konsumenters ovilja att ta emot gamla plagg. Men de som vågar testa blir ofta positivt överraskade enligt Hanna Saurén.
"Vi vill skapa ett erbjudande som bygger på variationer. Om du köper en grön tröja av oss så kommer det vara olika varumärken i nacken och olika skiftningar i färgen. Vi tycker att det ska få vara så. Vi människor är ju unika, så varför ska inte våra produkter få vara det också?".
Återbruk störst klimatnytta
Impact Loop har tidigare rapporterat om en ny studie från IVL Svenska Miljöinstitutet som visar att återbruk ger störst miljönytta, oavsett om det sker i eller utanför Europa. En annan, färsk studie från samma institut visar samma sak, men att klimatvinsten för uthyrning av kläder är mer tveksam.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Vill du fortsätta läsa?
Bli medlem så får du fullständig tillgång till:
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Vill du fortsätta läsa?
Bli medlem så får du fullständig tillgång till:
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups