Fika med prisbelönta KTH-studenterna: "Drönare kan flyga tre gånger längre med vätgas"
Varje vecka tar vi en fika med en aktuell person i branschen. Den här gången blir det en dubbelkaffe med KTH-studenterna Frans Ignberg och Oskar Albinsson som fått stipendium för sin plan på hur Skellefteås drönarflygplats ska kunna bygga en vätgasstation.
.png)
Den här rapporten ni gjort har belönats med 100 000 av Sammes stiftelse i Skellefteå. Vad är det för nydanande tankar ni presenterar?
"Det vi gjort är att vi har tagit fram ett förslag på hur man kan få till en tankstation med vätgas för drönare vid Skellefteås drönarflygplats. Vi tog redan på hur man kan genomföra detta steg för steg. Allt är väldigt detaljerat beskrivet med telefonnummer till exakt vem man ska ringa om vad. Det är som ett recept", säger Frans Ignberg.
Det är mycket snack om vätgas just nu, hur kom ni in på just det?
"Vi pratade med den ansvariga för drönarflygplatsen som ville ta reda på om det här är möjligt att genomföra. Under projektets gång kom vi fram till att drönare kan ta sig fram tre gånger längre om de drivs av vätgas istället för att köras på batterier. Det skulle bli mer energieffektivt", säger Frans Ignberg.
Är ni drönarnördar?
"Jag skulle inte säga att jag är det. Det stämmer bättre in på Oskar som pluggar farkostteknik, han gillar allt som rör sig. Jag är mer inne på maskinteknik."
Betyder det här att ni kan kliva rakt in på varsitt jobb på drönarflygplatsen när ni är klara med KTH-utbildningen?
"Nja, det är svårt att veta när vätgasdrönare blir relevant. Det finns knappt än. Därför var det perfekt för uppdragsgivaren att sätta några studenter på att utreda det här. Men nu finns rapporten och de kan sätta det här i verket när det finns intressenter på marknaden. Men då kan vi bli intressanta", säger Oskar Albinsson.
Maskin- och farkostteknik alltså. Siktar ni på en karriär inom något kopplat till grön energi eller klimatteknik?
"Det är verkligen en spännande industri med stora möjlgheter. Men vi har två år kvar på KTH så vi får se."
Vad tycker ni att branschen borde prata mer om när det gäller energi, grön omställning och klimatteknik?
"Att ta bort sådant som är onödigt. Hela vår utbildning går egentligen ut på att ta reda på hur billigt och lätt man kan göra någonting utan att försämra kvaliteten. Det borde alla branscher prata mer om", säger Oskar Albinsson.
Hur ska ni använda de 100 000 kronorna ni har fått att dela på tillsammans med er KTH-kompanjon Sebastian Lindberg?
"Jag har lagt mycket i fonder. Oskar har tagit motorcykelkörkort."
Om ni hade en superkraft, vilken väljer ni?
"Flyga, det skulle påskynda den gröna omställningen", säger Frans Ignberg.
Det här är en fredagsfika, vad tar ni?
"Kaffe och punchrulle, jag är lite gubbig på det sättet", säger Frans Ignberg.
"Jag är svag för munkar", säger Oskar Albinsson.
När det var dags för själva fikan fanns dock varken det ena eller det andra att få tag på så det fick bli kaffe och klassisk kanelbulle.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups