Han gör loppis-tech för föreningslivet – tar in en miljon: "Jag har också sett baksidorna"
Deras nya plattform för begagnat där hälften av prenumerationsavgiften går till föreningar, tar in en miljon i nytt kapital. Målet är att slå ut "dålig försäljning" av importprylar och lotter. <br><br>"Jag har sett baksidorna av hur föreningslivet finansieras", säger grundaren Erik Johnsson.
.png)
Affärsidén är att tillhandahålla en säljplattform för begagnade prylar som säljare får tillgång till genom en prenumeration. Cirka hälften av prenumerationskostnaden betalas varje månad ut till det lag eller den förening som säljaren valt.
Att bläddra bland annonser och köpa saker är kostnadsfritt för alla och säljaren behåller hela summan själv när något säljs via plattformen.
"En rak enkel modell", säger Erik Johnsson, grundare av My Loppis till Impact Loop.
My Loppis startades i våras och nu har bolaget tagit in drygt en miljon kronor i en pre seed-investering. Bakom investeringen står en anonym affärsängel.
De nya pengarna går till uppstart och marknadsföring där stort fokus kommer att ligga på att nå ut till föreningslivet.
"Vi ska trampa igång maskineriet helt enkelt", säger Erik Johnsson som driver bolaget tillsammans med fyra andra personer.
Vill erbjuda alternativ till dålig försäljning
Idén till bolaget har vuxit fram under alla år som han själv varit engagerad i föreningslivet.
"Jag har alltid älskat det, men jag har också sett baksidorna av hur föreningslivet finansieras. Barn och ungdomar ska sälja varor som producerats på andra sidan jordklotet eller gynna spel och dobbel genom att sälja lotter. Det här är ett alternativ till det", säger han.
Erik Johnssons yrkesmässiga bakrund finns inom IT och affärsutveckling, men nu är planen att helt och fullt ägna sig åt My Loppis.
Mer riskkapital är enligt egen uppgift att vänta.
"Efter att vi lanserade appen i våran hörde två investmentbolaget av sig och nu efter sommaren två till. Vi kommer att gå ut med en ny runda i vinter", säger han.
Enligt intresseorganisationen Forum är cirka fyra miljoner svenskar engagerade i en ideell förening, samtidigt som begagnathandeln växer.
Den nya Impact-rapporten 2025 där Impact Loop gått igenom över 1 000 bokslut för att ta ett samlat grepp om den svenska impact-branschen, visar att omsättningen i begagnat-nischen vuxit med drygt 20 procent på ett år.
"Vi vill vara med och bidra. Vi är ett impactbolag i grunden. Varje krona som rör sig genom vår plattform skapar värde på flera nivåer – för individen, föreningen och klimatet. Det är ingen sidonytta, det är hela affärsidén", säger Erik Johnsson.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Bli medlem för att fortsätta läsa
✓ All journalistik och genomgångar
✓ Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
✓ Impact Loops investerar-databaser
fr. 459 SEK/mån
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups