De har byggt sitt agtechbolag i det tysta – nu tar Plantvation steget över Atlanten med rymdteknik

Johanns Westman. Foto: pressbilder.

Agtech-bolaget Plantvation – som med sin teknik kan odla 12 miljoner plantor per år på 100 kvadratmeter – har tecknat sitt första stora utlandsavtal, kan Impact Loop berätta. <br><br>"Nu går vi mot en skarp tillväxtkurva", säger vd:n Johanna Westman som tillsammans med sin pappa byggt upp bolaget.<br>

Redaktör och reporter

I Sundsvall finns ett agtechbolag – och familjeföretag – som heter Plantvation. Pappan Peter Johansson och dottern Johanna Westman (i dag vd och marknadschef) rattar bolaget vars teknik kan användas både i plantskolor där ny skog odlas fram och för vertikalodling.

Nyckeln stavas Greenbox, en teknik och produkt som förenklar det allra första steget när något som planteras ska börja växa. Tänk dig ett väldigt stor odlingsskåp.

"Den är framtagen för att producera plantor i en sluten miljö på det mest yteffektiva och kvalitativa sättet, samtidigt som resursförbrukningen hålls nere vad gäller vatten, energi och personal", säger Johanna Westman till Impact Loop.

Hon och fadern driver Plantvation vidare på en grund som lades av hennes farmor och farfar. Tekniken har en oväntad bakgrundshistoria – från början utvecklades den för att kunna odla sallad på rymdskepp. Den hamnade i bolaget genom en licens ifrån General Electric och NASA som tidigare tillhörde Akzo Nobel, en kemikoncern.

"Min farfar och farmor gjorde mycket jobb åt dem då de drev en mekanisk verkstad. Akzo Nobel erbjöd dem sedan att ta över projektet då livsmedelsproduktion inte passade in i deras verksamhet", säger Johanna Westman och fortsätter:

"De var nog världens första kommersiella vertikalodlare som odlade och levererade sallat och kryddor till livsmedelsbutiker".

2019 grundade Johanna Westman och Peter Johansson Plantvation ur det tidigare bolaget – med målet att vidareutveckla och kommersialisera tekniken – för storskalig odling av skogsplantor.

"Vi såg ett intresse från skogsbranschen eftersom Greenbox kan byggas som en storskalig produktionsenhet. Idag har vi en stor anläggning på plats – som vi byggt åt Holmen Skog – som producerar två miljoner plantor per batch på en yta av 100 kvadratmeter. Det motsvarar en kapacitet på 12 miljoner plantor per år –upp till 40 gånger mer yteffektivt än traditionella metoder", säger Johanna Westman.

Landat stort avtal i Nordamerika

Nu har bolaget tecknat avtal med sin första större kund utomlands. Sedan tidigare har de mindre projekt i Kanada och Chile – men denna gång handlar det om större delar av Nordamerika. Och det är inte skog som ska odlas, utan sallad, för bolaget står idag på två ben.

Ett partnerskap är tecknat med kanadensiska Planteva som har som affärsmodell att nordamerikanska odlare kan prenumerera på plantor istället för att producera dem själva. På en anläggning som ligger i Montreal ska två av Plantvations enheter installeras, vilket ger kapacitet att producera uppemot 50 miljoner plantor och sticklingar per år. Anläggningen beräknas vara i drift 2026.

Vd:n är nöjd med milstolpen.

"Till skillnad från många andra inom agtech, som har tagit in hundratals miljoner, har vi arbetat i skymundan och fokuserat på att utveckla en konkurrenskraftig lösning. Den är nu verifierad och vi har hittat vår nisch", säger Johanna Westman – som dock tagit in cirka 10 miljoner i nyemissioner sedan 2022. På ägarlistan finns Almi Invest och tio affärsänglar.

Nu siktar bolaget på att hitta fler kunder – och gärna utomlands inom nåde skog och grönsaker. Johanna Westman menar att deras lösning ligger rätt i tiden.

"Skogsbranschen är traditionellt sett konservativ, vilket gjort att införandet tagit tid. Men med klimatförändringar, ökade återbeskogningsbehov efter bränder och andra globala utmaningar har marknaden blivit mer mottaglig och vi har redan instegsprodukter ute på svensk och internationell marknad.. Behovet är ofta ännu större i andra delar av världen än i Sverige", säger hon.

Planen för bolaget som förra året omsatte 2,7 miljoner netto och gjorde ett minusresultat (EBITDA) på cirka 2,7 miljoner är nu att fortsätta växa organiskt. Flera dialoger pågår, enligt vd:n.

"Nu går vi mot en skarp tillväxtkurva", säger Johanna Westman.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: