Black week drar igång – så mycket bränner vi (och här är motrörelsen)

Alexandra Davidsson och Beatrice Rindevall. Foto: Pressbilder/TT (montage).

Idag börjar veckan där reorna står som spön i backen – "Black Week" – som på fredag når sin topp med säljfesten Black Friday. Enligt nya hårda siffror från SCB väntas konsumtionen öka med flera miljarder. <br><br>Men det finns en motreaktion som växer.

Konsumtionen av prylar och kläder är en av de stora miljöbovarna och den här veckan på året handlar vi som aldrig förr.

Under Black Week handlar svenskarna i snitt för 7 miljarder mer än under en vanlig vecka och förra året var det ännu mer då siffran landade på 11,7 miljarder kronor, enligt SCB.

Väcker motstånd och kritik

Men det finns en motrörelse. För nionde året i rad genomförs idag det globala initiativet Circular Monday. Det kommer från Sverige och startades i Malmö 2017 av Henning Gillberg (som gick bort i mars 2022) och Repamera AB med syftet att främja cirkulär konsumtion.

Circular Monday-chefen Alexandra Davidsson – som tog över efter Henning Gillberg – berättar för Impact Loop att de slår rekord i år, när det kommer till antalet involverade länder och företag.

"Vi har 1 450 företag och organisationer från 55 länder som deltar. De finns dels med i vår databas, och dels signar de upp sig på att vara med under måndagen och kommunicera om cirkularitet”, säger hon till Impact Loop.

Första året var det ett trettiotal aktörer i Sverige som var med och sedan dess har det växt kontinuerligt, berättar Alexandra Davidsson. I år arrangeras även flera event kopplade till Circular Monday, bland annat i Stockholm där Naturskyddsföreningen finns med som arrangör.

"Känns hoppfullt"

Enligt Alexandra Davidsson blåser det trots allt positiva vindar för den cirkulära konsumtionen.

"Det som känns hoppfullt nu är att det precis har släppts en global standard för cirkularitet. Det är ett jättesteg. Samtidigt håller jag med dem som tycker att det går för långsamt."

Reatraditionen ”Black Friday” kommer ursprungligen från USA och är kopplad till högtiden thanksgiving. Med tiden har den blivit ett globalt fenomen och utvecklats från en readag till en hel vecka och i vissa fall hela november.

Naturskyddsföreningen försöker dämpa köphetsen och har tagit fram en lista på tips hur man står emot den (se faktaruta).

"Konsumtionen av onödiga prylar och kläder behöver minska. Vi vill uppmärksamma hur handeln använder olika köptriggers under Black Week för att få oss att konsumera saker som vi egentligen inte behöver. Det kan vara svårt att stå emot och leda till överkonsumtion", säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen, i ett pressmeddelande.

FAKTARUTA

Nio tips för att stå emot köphetsen

1. Är det här ett planerat köp – eller har det uppkommit i stunden?

2. Är det något jag verkligen behöver?

3. Hur bra kvalitet är produkten som jag funderar på att köpa? Hur länge kommer den att hålla?

4. Går det att köpa produkten begagnad eller låna den i stället?

5. Gå inte in i butiker och skrolla inte på shoppingsajterna så ofta.

6. Säg nej till reklam på mejl och sms. Överst i mejlet kan du avsluta en prenumeration och läs i sms:et om hur du gör.

7. Avfölj influerare på sociala medier.

8. Unna dig något annat – som en naturupplevelse eller umgås med nära och kära.

9. Skapa betänketid – låt dina påtänkta köp ligga i nätbutikens shoppingkorg några dygn så försvinner ofta suget.

Källa: Naturskyddsföreningen.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fler artiklar:

Related Stories

No items found.