Vegoföretaget som vill ta 10 procent av marknaden
Varje vecka presenterar vi en startup som vill växa och söker kapital. Denna vecka: Edgy Veggie.
Affärside: Edgy Veggie säljer det köttliknande växtbaserade substitutet seitan, ett glutenbaserat livsmedel. Seitan har funnits sedan 1000-talet då det uppfanns i Kina av buddhistiska munkar, men i Sverige har det bara funnits på hyllorna i några år.
Affärsmodell: Edgy Veggie har utvecklat ett eget unikt recept av seitan. “Jag har fått höra från veganer att de inte gillar vår produkt för att den smakar för mycket kött”, säger vd Katarina Furin. Produkten produceras i en fabrik i Linköping och säljs senare till livsmedelsbutiker runt om i Sverige.
Grundare: Katarina Furin är utbildad kemist och har en bakgrund inom livsmedelsbranschen. Hon är vd för Edgy Veggie som hon grundade tillsammans med Josef Claudén och Sebastian Bergfeldt.
Startår: 2020
Antal anställda: 3.
Intäkter: 6,7 miljoner kronor i omsättning 2022. Resultat: - 6,5 miljoner kronor.
Finansiering: Finansiering har skett i ett antal investeringsrundor, genom både privatpersoner och institutionella investerare.
Svåraste utmaningen hittills: “Det finns väldigt många små och nischade företag inom vår bransch, inklusive oss”, säger Katarina Furin.
Att ta sig in i dagligvaruhandeln som ett litet företag kostar stora summor pengar. Katarina Furin tror att småföretagen kommer behöva gå ihop i framtiden för att överleva. “Sen är det ju alltid en utmaning att sätta ett rimligt pris på produkten, de flesta blir besvikna när de inser att den här sortens produkter inte alltid är billigare än kött.”
Kundtillförsel: ICA är Edgy Veggies största återförsäljare. Utöver detta säljer Edgy Veggie sina produkter i ett tiotal Hemköpsbutiker och i utvalda Coop syd- och västbutiker, samt Mathem. Haugen-gruppen representerar Edgy Veggie på den svenska food service-marknaden. “Det är svårt att förutspå när vi blir lönsamma men om allt går som planerat väntar vi oss att gå break even 2024”, säger Katarina Furin.
Framtiden: Edgy Veggie har som ambition att besitta 10 % av den vegetariska marknaden så fort de säkrat kapital, vilket de letar för fullt efter. Katarina Furin uppger också att de har nya spännande produkter på gång och hoppas att dessa kan hjälpa företaget expandera.
Vad skiljer er från andra köttsubstitutföretag? “Vi försöker vara neutrala och okomplicerade", säger Katarina Furin. “Edgy Veggie har utvecklat en produkt som i första hand ska vara enkel att använda, god att äta och hälsosam för kroppen.”
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups