Svenska Ocean Sky vill återuppfinna flyget – med luftskepp drivna av vätgas

Carl-Oscar Lawaczeck, grundare och vd på Ocean Sky Cruises. Foto: Pressbilder (montage).

Kan luftskepp bli nästa stora klimatinnovation inom resor? En ny studie pekar på att de kan slå både flyg och tåg på utsläpp – och det svenska bolaget Ocean Sky Cruises vill bevisa det.

Redaktör

Efter drygt tio år som kommersiell pilot bestämde sig Carl-Oscar Lawaczeck för att lämna cockpit och ta sikte på något större – eller snarare, långsammare. 2014 grundade han Ocean Sky Cruises, världens första planerade flygbolag för luftskepp.

Bolaget, med bas i Stockholm, tror att framtidens resor inte handlar om att flyga snabbare – utan om att flyga renare, tystare och bekvämare.

"Luftskepp har enorm potential som ett koldioxidsnålt transportalternativ – både för resenärer och för att frakta gods till svårtillgängliga platser," säger Lawaczeck till Impact Loop.

Släpper ut mindre koldioxid än tåget

En ny livscykelanalys (LCA) utförd av teknikkonsulten Tyréns på uppdrag av Ocean Sky visar att ett stort vätebaserat luftskepp skulle kunna släppa ut så lite som 10 gram koldioxid per passagerarkilometer – mindre än ett genomsnittligt nordiskt eldrivet tåg.

Om luftskeppet drivs med grön vätgas – alltså vätgas producerad med förnybar energi – kan utsläppen minska till 3 gram per passagerarkilometer.

Som jämförelse släpper dagens kommersiella jetflyg ut mellan 133 och 298 gram.

Rapporten bygger på ett exempel-luftskepp, 200 meter långt med plats för drygt 100 passagerare. Men än så länge är tekniken mest teori. Inga luftskepp i drift i dag använder enbart vätgas, och de flesta drivs fortfarande av flygbränsle.

"Vi bygger i princip upp en helt ny industri här. Det finns många osäkerheter kvar, men vi tror på potentialen," säger Carl-Oscar Lawaczeck.

"Lufthansa för luftskepp"

Ocean Sky bygger inte luftskeppen själva. Ambitionen är i stället att bli den operatör som tar dem till marknaden.

"Vårt mål är att bli luftskeppens flygbolag – som Lufthansa är för Boeing, till exempel," säger Carl-Oskar Lawaczeck.

Och även om bolaget ännu saknar ett eget luftskepp har det redan 13 fullbokade premiärresor i form av en tvådagars tur från Svalbard till Nordpolen. Varje "kryssning" ska ta 16 passagerare och kosta 200 000 dollar per kabin (cirka 2,2 miljoner kronor). Många av resenärerna är investerare i bolaget.

Tanken är att dessa lyxresor ska finansiera utvecklingen av tekniken – och bana väg för storskalig produktion.

"Den första generationen luftskepp kommer att bli rätt dyra. De är kostsamma att bygga, men när de blir större sjunker kostnaden per passagerare dramatiskt – ungefär som med containerfartyg," säger han.

Carl-Oskar Lawaczeck menar att brytpunkten för lönsamhet går vid luftskepp som är cirka 350 meter långa.

"När vi når den storleken kan vi konkurrera med dagens resealternativ," säger han.

Ett nytt ekosystem tar form

Ocean Sky för nu dialog med flera av världens ledande luftskeppsutvecklare – men Carl-Oskar Lawaczeck vill inte avslöja några namn med hänvisning till att de omfattas av sekretessavtal.

Bland de hetaste tillverkarna i branschen finns amerikanska LTA Research (grundat av Googles medgrundare Sergey Brin), franska Flying Whales och brittiska Hybrid Air Vehicles (HAV).

Både HAV och LTA har redan genomfört testflygningar, men branschen kämpar fortfarande med finansiering och nödvändiga certifikat.

"Det första luftskeppet som blir klart – om det uppfyller våra krav – får jobbet," säger Carl-Oskar Lawaczeck.

Långsammare, tystare, grönare

Om allt går enligt plan kan framtidens flygresor se helt annorlunda ut. En resa från Stockholm till södra Spanien skulle ta runt 36 timmar och det skulle enligt Carl-Oskar Lawaczeck vara som att befinna sig i ett svävande hotell med panoramafönster, glaslounge, wifi och sovkabiner.

Inga trånga säten, inga jetmotorer – bara stilla framfart över Alperna och Europas landskap.

"Det handlar om komfort snarare än hastighet – och det är miljövänligt. Det blir något helt unikt, olikt allt vi är vana vid" säger Carl-Oskar Lawaczeck.

Framtidens mest exklusiva sätt att resa kan visa sig vara det mest hållbara.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Bli medlem för att fortsätta läsa

All journalistik och genomgångar
Träffa entreprenörer och investerare på våra meetups
Impact Loops investerar-databaser

fr. 459 SEK/mån

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om:

Fler artiklar: