Tiptapp vänder till förlust “enligt plan” – satsar på expansion

Tim Bjelkstam, Tiptapps vd och medgrundare. Foto: Pressbild

Trots en inbromsning i fjol vill Tiptapp fortsätta fokusera på att expandera till nya marknader. Bolaget upplever bland annat ett intresse från flera tyska städer. 

Reporter

Tiptapp, som erbjuder en form av Ubertjänst som privatpersoner kan använda för att beställa transporter av grovsopor och möbler, omsatte runt 21,4 miljoner under 2022. Det är en ökning med knappt 2 miljoner jämfört med 2021. Resultatet blev däremot en förlust på 3,4 miljoner kronor, en tvärvändning jämfört med året innan då bolaget gick med ungefär samma belopp i vinst. 

Anledningen bakom tappet uppges vara satsningar på nya marknader. Bolaget har bland annat nyligen lanserat sina tjänster i Storbritannien och Tyskland. 

“Resultatet är som det är eftersom vi valt att investera från egen kassa för att växa och bland annat gå in i Tyskland. Vi kommer att göra ett negativt resultat även i år och det är enligt plan. Hade vi nöjt oss med de marknader vi var på hade vi kunnat visa fina siffror på sista raden. Det bevisade vi redan 2020 när vi blev kassaflödespositiva”, säger Tim Bjelkstam, Tiptapps vd och medgrundare. 

Bättre tillväxt än väntat

Tillväxtsiffran, som ligger på runt 10 procent, landade också på en betydligt blygsammare nivå än tidigare år. Något som tillskrivs inflationen och det ekonomiska läget. 

"Vi har upplevt en viss inbromsning. Men vi trodde egentligen att den skulle vara större på grund av den allmänna osäkerheten med prisökningar, inflation och ränta. Vi fortsatte ju att öka under 2022, även om det var i lägre takt jämfört med tidigare år", säger Tim Bjelkstam.

Tiptapp spår att verksamheten kommer att påverkas även under 2023. Förhoppningen är att det därefter kommer att återgå till en mer normal nivå. 

​​”Under covid gjorde folk vissa investeringar i hemmet medan man minskade på restauranger och nöjen. När folk handlar soffor och slänger gamla prylar har man också behov av Tiptapp. Men sedan blev det en omkastning efter pandemin där folk lagt mer pengar på resor och liknande. Förhoppningsvis hittar vi en balans snart på lite jämnare nivåer", säger Tim Bjelkstam. 

Vill prata mer impact

Planen är att växa mer i huvudmarknaden Stockholm trots nuvarande inbromsning och i Tyskland, där den första satsningen koncentrerats till Berlin. Den initiala utvecklingen i den tyska huvudstaden har både likheter och skillnader med hur det först såg ut i den svenska, enligt Tim Bjelkstam.

“Mottagandet i Berlin har varit över förväntan. Vi ser att tillväxten där följer den vi såg i Stockholm i början”, säger han och fortsätter:

“Nu har vi däremot fått ett samarbete med själva staden, som förstår att det här är en service till medborgarna, direkt från start. Vår framgång i Stockholm gick tyvärr mycket hand i hand med en rättslig process med staden. Då fick vi aldrig synas i media och prata om vår impact exempelvis.”

Stockholms stad drog Tiptapp till rätten eftersom man ansåg att avfallslagen förbjöd någon annan än kommunen och privatpersoner att transportera sopor till återvinningscentraler. Men rätten dömde till Tiptapps favör eftersom förarna kopplade till tjänsten också ansågs vara privatpersoner.  

Hur jobbar ni med hållbarhetsaspekten, har ni några mål kring elbilar exempelvis? 
“Vi hjälper till med det cirkulära genom att förenkla att göra begagnade köp. Där har vi exempelvis ett samarbete med Blocket. Sedan har vi inte tillräckligt med elbilar som vi skulle önska. Istället kan vi räkna med en samåkningseffekt. Istället för att två bilar åker till tippen är det en bil. Men vi hoppas kunna hjälpa till med att profilera förarna med elbilar på plattformen i högre utsträckning.”

Känner av intresse

Framöver väntar vidare expansion. Bolaget, vars tjänst är mest lämpad för större städer, tittar för närvarande på flera alternativ runt om i Tyskland.

“Vi kommer att vilja öka expansionstakten eftersom vi känner av ett inkommande intresse från flera städer. Men då kommer det att bli tufft att finansiera det med egna intäkter. Så vi kommer förmodligen att behöva ta in mer pengar och se över finansieringen i så fall.”

Tiptapp


Startår: 2016
Grundare: Tim Bjelkstam, David Höök och Fredrik Rylander
Vd: Tim Bjelkstam
Omsättning 2022: 21,4 Mkr
Resultat 2022: –3,4 Mkr
Största externa ägare/investerare: Otiva J/F AB (Jonas Nordlander och Filip Engelbert), Rojafi (Ashley Heppenstall) och GP Bullhound.

Läs mer om:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.