Satsar i Tyskland – nu ska hennes bönburgare gå med vinst: "Hade hoppats på plusresultat redan 2024"
En kontrollerad tillväxt och minskade förluster. Nu siktar växtbaserade burgarbolaget Oh Mungood på svarta siffror under 2025 – utan nya investeringar utifrån. <br><br>"2025 blir huvudfokus att leverera svarta siffror", säger grundaren Caroline Nilsson till Impact Loop.
.png)
Caroline Nilsson grundade bolaget OMG Plantbased Food – kallat Oh Mungood – 2020 med ambitionen att erövra den växande marknaden för växtbaserade alternativ till kött och mejeri. Inspirationen kom från hennes barndom i Orsa och den mungbönsbaserade Orsaburgaren.
Efter några tuffa år med rejäla förluster vänder nu trenden uppåt för det stockholmsbaserade bolaget. Det visar det nya bokslutet för 2024 som Impact Loop läst.
Omsättningen rusade med 68 procent till nästan 9 miljoner kronor 2024, och förlusten mer än halverades från året innan. Detta fortsätter tillväxttrenden som bolaget visat sedan 2022 – från bara 1 miljon kronor i omsättning 2022 till 5,3 miljoner 2023.
Oh Mungood säljer produkter gjorda på importerade mungbönor under egna varumärken men också för kända aktörer som Max Burgers, Holy Greens och Hawaii Poké.
De har gjort en strategisk förändring genom att satsa mer på food service-marknaden – restauranger, storkök och liknande – även om de fortfarande finns i svenska matbutikers frysdiskar.
Under 2024 gjorde bolaget också en rejäl satsning utomlands.
"Det finns utmaningar i omställningen till växtbaserat men vi upplever att den underliggande efterfrågan växer. Att vi började vår export mot Tyskland har absolut varit en del av framgången", säger Caroline Nilsson till Impact Loop
Trots att omsättningen nästan fördubblades redovisar bolaget alltså fortfarande förlust, om än kraftigt minskad jämfört med tidigare år.
"Jag hade hoppats på ett plusresultat redan 2024, men Tysklandssatsningen har gjort att vi behövt stoppa in mer resurser. 2025 blir huvudfokus att leverera svarta siffror", säger hon.
Historiskt har bolaget tagit in närmare 4 miljoner kronor från investerare. Den privata investeraren Ludvig Friberger, som tidigare grundat e-handelsjätten Rugvista/Carpetvista, klev in i bolaget och tog plats i styrelsen under förra året.
Nu vill bolaget stå på egna ben:
"Vår förhoppning är att inte behöva ta in så mycket mer kapital, utan växa organiskt. Det kan bli aktuellt om vi bestämmer oss för att lägga in en växel till i Tyskland eller andra exportmarknader", säger Caroline Nilsson.
Vårt mål för 2025 är att öka omsättningen med dubbla nettoomsättningen och nå ett positivt resultat.
"Vi kommer arbeta främst mot 'food service' på våra exportmarknader och genom att fokusera på bra distributörer kan vi expandera utan alltför stor ekonomisk risk. Sannolikt är det så vi kommer att jobba med andra marknader också och vi tittar på flera nya länder", säger Caroline Nilsson.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs vidare artikeln – just nu 14 dagar för 49 kr
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Läs vidare artikeln – bli medlem
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Eller spara 30% i ett år och få tillgång till investerar-databaser och plats i vårt affärsnätverk
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups